Zondag nieuwe poging om blokkeerschip Suezkanaal vlot te trekken

Sleepboten hebben het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert al 30 meter kunnen doen opschuiven naar het noorden. Zondagochtend zijn er twee extra sleepboten gearriveerd bij het schip, dat strandde onderweg van China naar Rotterdam.

Een sattelietfoto van de Ever Given.  Beeld AFP
Een sattelietfoto van de Ever Given.Beeld AFP

De onder Nederlandse vlag varende Alp Guard en de onder Italiaanse vlag varende Carlo Magno, die waren opgeroepen om de sleepboten die er al waren te helpen, bereikten vanochtend de Rode Zee. De sleepboten zullen de 400 meter lange Ever Given duwen terwijl baggerschepen doorgaan met het opzuigen van zand en modder van onder het schip.

In een filmpje op Twitter waren zaterdagavond luid toeterende sleepboten naast de containerreus te zien en te horen (zie iets verderop in de tekst). De bemanning leek haar vreugde te uiten over het eerste grote succes in de operatie. Om 22.39 uur plaatselijke tijd (21.39 uur Nederlandse tijd) was het hoogwater in het Suezkanaal. Rond dat tijdstip beleefde de bergingsoperatie haar hoogtepunt. Volgens chef Osama Rabie van de Suezkanaal Autoriteit (SCA) was het roer van de Ever Given zo ver vrijgemaakt dat het 30 graden in beide richtingen kon bewegen.

Er zat vrijdagavond voor het eerst weer beweging in de achtersteven en het roer. De scheepsschroeven konden toen dankzij het tij eveneens draaien, zij het nog niet op volle toeren, meldde hij eerder op de dag. Rabie kan nog niet voorspellen wanneer het vrachtschip kan worden losgetrokken. Hij zei te hopen dat het niet nodig zal zijn om containers van het schip te verwijderen teneinde het gewicht van de lading te verminderen.

Menselijke fouten

Mogelijk zijn menselijke fouten de oorzaak geweest dat het 400 meter lange schip diagonaal in het kanaal kwam te liggen en vastliep in de ondiepere zijkanten van de vaarroute. Het onderzoek naar de toedracht van de blokkade begint pas nadat het schip weer is vlotgetrokken, aldus voorzitter Osama Rabie van Suez Canal Authority.

In Hamburg loopt nog een onderzoek naar een aanvaring met de Ever Given, in februari 2019 in de haven. De containerreus raakte bij harde wind uit de koers op de Elbe en ramde een veerboot die afgemeerd lag aan een steiger. De 27-jarige schipper raakte lichtgewond, twee andere bemanningsleden konden zich net op tijd in veiligheid brengen. De schade aan de veerboot bedroeg zo’n 1 miljoen euro.

Volgens maritieme dienstverlener GAC zijn in en rond het Suezkanaal meer dan tien sleepboten en drie baggerschepen in de weer om het schip vlot te trekken en daarmee de belangrijkste vaar- en handelsroute tussen Europa en Azië te deblokkeren.

Het Nederlandse Smit Salvage, dat is gevraagd te helpen bij het vlot trekken van de Ever Given, meldde eerder dat zondag zwaardere sleepboten zullen arriveren. Naast baggeren en trekken, treft Smit Salvage ook voorbereidingen om lading van het schip te halen.

Ruim 8 miljard euro

Volgens Rabie liggen aan beide uiteinden van het Suezkanaal inmiddels 321 vrachtschepen te wachten om weer door te kunnen varen. De SCA-chef schat dat Egypte zo’n 12 tot 14 miljoen dollar (ruim 10 tot bijna 12 miljoen euro) aan inkomsten verliest voor elke dag dat het kanaal dicht is. Volgens scheepsverzekeraar Lloyd’s List blokkeert de Ever Given dagelijks voor ongeveer 9,6 miljard dollar (ruim 8 miljard euro) aan vracht tussen Azië en Europa.

De eigenaar van de Ever Given heeft goede hoop dat het lukt om op korte termijn het 220.000 ton wegende voertuig los te trekken. “Het schip heeft geen water gemaakt en zijn roer en schroeven zijn onbeschadigd. Zodra het beweegt, zou het weer operationeel moeten zijn,” zei voorzitter Yukito Higaki van het schipleasebedrijf Shoei Kisen Kaisha zaterdag tijdens een persconferentie voor de Japanse media.

Topman Peter Berdowski van Boskalis, het moederbedrijf van Smit Salvage, toonde zich ook al optimistischer over de vorderingen met het vlot trekken van het containerschip. De directeur zei vrijdagavond in actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat de Ever Given, als alles meezit, na het weekend vrij kan komen.

Het containerschip liep afgelopen dinsdag vast en ligt zodanig dwars dat het kanaal in Egypte wordt geblokkeerd voor andere schepen. Dit raakt wereldwijde transportstromen hard, omdat er normaal altijd veel schepen varen. Het kanaal is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Elke dag wordt voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal vervoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden