PlusWeg met Weyel

Weg naar Gent, waar de grachten nog mooier zijn dan hier

Met de wedergeboorte van het Lam Gods viert Gent de grootste Belgische schilder ooit: Jan van Eyck. De lokale horeca en andere musea zijn voorbereid op miljoenen bezoekers voor de Van Eycktentoonstelling. En het pittoreske Gent heeft meer te bieden.

De historische panden langs de Gras- en Korenlei zijn soms mooier dan in Amsterdam.Beeld Getty Images

Lonely Planet noemt Gent ‘the best Euro­pean city you’ve never thought of visiting’. Dit jaar is dat wel anders. De hele wereld wil erheen om de werken van Jan van Eyck (en zijn door Jans roem ietwat ondergesneeuwde broer Hubert) te zien in de Sint-Baafskathedraal en het Museum voor Schone Kunsten (tot en met 30 april).

Het zal door de verwachte miljoenenstroom aan bezoekers moeilijk zijn de ongelooflijke detaillering van zijn schilderkunst van dichtbij te bekijken, dus neem een toneelkijker mee. En blijf vooral slapen, want Gent is een leuk stadje waar je goed kunt eten en drinken. Waterzooi bijvoorbeeld, een typisch Gents ­gerecht, of lam, al dan niet gods. Laat het maar aan de Gentenaren over Van Eyck commercieel goed uit te melken.

Bij restaurant Naturell krijg je na het lam een ijsdessert met penseel in plaats van een lepel, waarmee je zelf de kleurrijke ingrediënten als een schilderij op het ijs moet kwasten. En waterzooi met mosselen staat bijkans overal op de kaart.

Of op een sokkel.

De mosselpot

In het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK), een in 1999 geopend geesteskind van voormalig kunstpaus Jan Hoet, is De Grote ­Mosselpot van Marcel Broodthaers dé ­trofee uit de collectie. Het is een huis-tuin-en-keukenmosselpan met mosselen erin, niet geschilderd of gebeeldhouwd, maar naturel, zo uit de ­keuken. Het museum kocht het werk aan voor 250.000 euro.

Uit de catalogus: ‘Door de ­mosselpot in helder licht te zetten en traditioneel en/of museaal op een sokkel te plaatsen, laten wij deze in zijn waarde als losstaande sculptuur die toch een spoor nalaat als een schaduw. De mosselpot is een spel van diverse contexten en tegenstellingen zoals natuur en cultuur, het alledaagse en kunstmatige, het functionele object en het esthetische.’

Hoe nietszeggender de kunst, hoe hoog­dravender de uitleg.

Geruststellend is wel dat de mosselpot, net als het Lam Gods, ook onderhevig is aan restauratie. Mocht er een losgeraakte mossel uit de pan vallen, wordt er door een ‘getrainde medewerker’ (zoals Het Nieuwsblad schreef) uit de museale reservevoorraad mosselen een mossel uitgezocht en op de juiste plek geplaatst.

Jacques Brel

Gent is pittoresk. De Leie en de Schelde stromen door het historische centrum. Waar eens de binnenschepen werden geladen en gelost, is nu een rij van restaurants en cafés. De historische panden langs de Gras- en Korenlei zijn soms mooier dan in Amsterdam (Graslei 11 heeft ’s werelds oudste trapgevel), en ’s avonds een stuk mooier uitgelicht dan onze grachten. Voor romantici een mooie plek om weemoedig te worden, Jacques Brel indachtig, die zijn geliefde Marieke beweent. ‘Ay Marieke, Marieke, le ciel flamand pleure avec moi, de Bruges à Gand’.

Het is vooral oppassen geblazen als je iets wilt bezoeken, want Gent kort alles af: naast het SMAK is er KNS (Koninklijke Nederlandse schouwburg), MSK (Museum voor Schone Kunsten), STAM (Stadsmuseum), NTG (Nederlands Toneel Gent). Daarbij zijn musea dit jaar allerlei samenwerkingsverbanden aangegaan in diverse combitentoonstellingen ­– zoals de expo Van Eycks Kleuren in het Design Museum – waardoor verwarring op de loer ligt.

Het beroemde paneel uit het Lam Gods, hier nog niet gerestaureerd.Beeld EPA

‘ Van Eyck. Een optische revolutie’ t/m 30/4 te zien in het Museum voor de Schone Kunsten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden