Plus

Waarom is beursgang Beyond Meat zo'n succes?

Na de beursgang van donderdag is Beyond Meat op papier meer dan een miljard euro waard. Vleesvervangers zijn big business geworden.

De plantaardige vleesvarianten van Beyond Meat vallen bij de Amerikanen in de smaak. Beeld ap

Het is vlees, maar niet gemaakt door een koe. Dat is de belofte die Beyond Meat vandaag naar de Amerikaanse beurs brengt. In het prospectus omschrijft topman Ethan Brown vee als bio­reactoren die planten omzetten in wat we van oudsher vlees noemen. Beyond Meat doet hetzelfde, claimt hij, maar dan zonder dieren.

Het in 2009 begonnen bedrijf geeft hoog op van zijn 'innovatiecentrum' in Los Angeles, waar wetenschappers en ingenieurs blijven sleutelen aan een eiwittenweefsel dat in alles aandoet als vlees, 'tot en met het sissen op de grill'. De uit gele erwten gemaakte burger bloedt zelfs als een lapje vlees door het gebruik van bietensap.

Brown presenteert zijn bedrijf meteen maar als oplossing voor het Amerikaanse platteland, dat tot dusver alleen maar kon toekijken hoe grote technologiebedrijven de economie onherkenbaar veranderden.

Door Beyond Meat kunnen ze straks meedelen, belooft Brown. In plaats van goedkoop veevoer kunnen ze straks duurbetaalde eiwitrijke grondstoffen voor vlees verbouwen - plantaardig vlees, wel te verstaan.

Met al die beloften lanceert Beyond Meat zichzelf op de Amerikaanse beurs. Het bedrijf, dat tot dusver werd gefinancierd door investeerders als Bill Gates en Leonardo DiCaprio, wil zo'n 240 miljoen dollar ophalen. Op de golven van alle belangstelling werd deze week de introductieprijs nog verhoogd naar 25 dollar.
Op papier is Beyond Meat daarmee 1,5 miljard dollar waard.

In het vleesschap
'Het is nooit onze bedoeling geweest de bestverkopende vegaburger te maken,' schrijft Brown in het prospectus. 'Om de matige smaak te compenseren zijn vegaburgers altijd neergezet als een offer dat de consument moet brengen voor zijn gezondheid, het milieu of het dierenwelzijn.'

Beyond Meat maakt graag een vergelijking met de opkomst van sojamelk en andere plantaardige melkproducten: die zijn nu goed voor 13 procent van de Amerikaanse zuivelmarkt.

De beursgang van Beyond Meat komt op het moment dat Impossible, een andere bloedende vegaburger, een samenwerking aangaat met Burger King. Samen brengen ze de Impossible Whopper op de markt, als plantaardige variant van het vlaggenschip van de hamburgerketen.

Beide Californische vleesvervangerfabrikanten richten zich uitdrukkelijk tot de carnivoor. De Beyond Burger hoort als je het Brown vraagt in het vleesschap. In de supermarktketen waar dit is uitgeprobeerd, bleek dat een succes. En 93 procent van de kopers bleef tegelijk vlees kopen.

Groeiende markt
Beyond Meat vat het op als een kwaliteitskeurmerk. En bij het vlees, daar zit het grote geld. Of zoals Beyond Meat schrijft: vlees ligt bij de Amerikaan midden op het bord.

Bijzonder? "Mwaoh," reageert Rabobank­analist Karine Chartier. Is dat nou zo anders dan de Vegetarische Slager, die zich ook richt tot vleeseters die niks willen missen? "En in Nederland is het niveau van innovatie al best hoog, misschien zelfs wel hoger."

Wel herkent ze dat de markt snel gegroeid is door de vele 'flexitariërs' die bewuster willen consumeren, maar vlees niet helemaal afzweren. De supermarkt ligt vol vleesvervangers en die komen lang niet meer alleen van idealistische reformbedrijven.

Ook vleesproducenten als Zwanenberg doen mee, net als grote voedingsmiddelenfabrikanten ('Big Food') als Nestlé, FrieslandCampina en Unilever, dat eind vorig jaar De Vegetarische Slager overnam.

De Vegetarische Slager
Oprichter Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager heeft altijd gezegd dat hij de grootste slager van de wereld wil worden. De 'marktbenadering' van Beyond Meat om zich niet te richten tot vegetariërs is vergelijkbaar, zegt hij. Unilever gaat het bedrijf volgens Korteweg ook in het buitenland zo neerzetten - van The Vegetarian Butcher tot Der Vegetarische Metzger.

Beyond Meat heeft het voordeel van de enorme Amerikaanse thuismarkt, zegt Korteweg. "Wij hadden misschien ook wel honderd miljoen kunnen ophalen met een beursgang, maar dan moet je nog steeds alles zelf doen. Nu kunnen we voor de sales en de logistiek profiteren van het Unilevernetwerk in 190 landen."

In Nederland is de Beyond Burger sinds kort verkrijgbaar bij sommige vestigingen van Albert Heijn. Ook worden ze verkocht bij hamburgerrestaurant Thrill Grill. Chartier van de Rabobank noemt ze 'best heel lekker'. "En dat is het allerbelangrijkste."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden