Volkswagen neemt nu écht afscheid van de Kever

De Volkswagen Kever komt dan toch tot zijn eind. Woensdag werd er in Mexico afscheid genomen van allerlaatste nieuwe Kever. 

In de fabriek in Mexico werd woensdag afscheid genomen van de aller­laatste Beetle die er van de band is gerold. Beeld REUTERS - Imelda Medina

Het afscheid nemen van de Volkswagen Kever lukt maar niet: in 1978 stopte de autofabrikant de productie in Duitsland, maar ging de productie in Mexico en Brazilië nog door. Tot in 1997 de retroversie, de New Beetle, zijn plaats innam. In 2003 werd met bombarie ook afscheid genomen van de retrokever. En gisteren gebeurde dat met misschien wel nog meer aandacht gewoon nog een keer. Ditmaal werd in Mexico afscheid genomen van de aller-, allerlaatste nieuwe Kever.

Confetti

In de Mexicaanse autofabriek waren tientallen toeschouwers getuige van hoe het ‘laatste’ exemplaar van de fabrieksband rolde. Er was confetti en onder begeleiding van een orkest werd de laatste Volkswagen Kever van de fabrieksband in Mexico begeleid.

De auto ‘voor het volk’, zoals Adolf Hitler hem noemde toen hij 81 jaar gelden opdracht gaf voor het ontwikkelen van de auto, is onmisbaar geworden op wegen en voor verzamelaars. Waar het begon als een auto voor iedereen, veranderde het naar een proletenbezit en inmiddels is het voertuig verheven tot cultobject. Maar dan wel een cultobject waarvan er meer dan twintig miljoen zijn gefabriceerd en waarvan de aanblik meermaals is gemoderniseerd. 

In 1997 werd niet alleen het uiterlijk veranderd, maar ook de naam: Beetle werd New Beetle. Hoewel de nieuwe versie erg op het iconische ontwerp leek, wisten kenners dat de auto technisch gezien meer van een Golf weghad. 

Nieuwe Koers

Nu het Duitse autobedrijf een nieuwe koers wil inslaan en zich volledig wil focussen op elektrisch rijden, lijkt het doek dan toch echt te vallen voor de Kever. De laatste en de allerlaatste Kever gaan niet de weg op. Ze worden tentoongesteld in musea. Het laatste exemplaar van 2003 is te zien in het Volkswagenmuseum in Wolfsburg, Duitsland.

Toch kan niet worden uitgesloten dat er nóg een aller-allerlaatste Kever volgt. Einde dit jaar komt Volkswagen immers met een elektrische opvolger van de Golf, de elektrische ID die nu al wordt vergeleken met de Kever – de Kever van de 21ste eeuw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden