Nieuws

Voedingscentrum juicht om wateractie Ronaldo: ‘Hier kan ons marketingbudget niet tegenop’

De actie van de Portugese voetbalvedette Cristiano Ronaldo om bij een persconferentie twee colaflesjes aan de kant te schuiven en water te promoten, kan rekenen op gejuich bij het Voedingscentrum. Al jaren proberen ze Nederland aan het water te krijgen, maar makkelijk is dat niet. ‘Hier kan ons marketingbudget niet tegenop.’

null Beeld NOS
Beeld NOS

Frisdrankenmerk Coca-Cola had – als belangrijke sponsor van het EK – gisteren twee flesjes goed in beeld op de desk van ‘CR7’ geplaatst. Maar die duurbetaalde ‘visibility’ werd zonder pardon aan de kant geschoven door Ronaldo. Toen hij aan de tafel plaatsnam, zette hij de colaflesjes weg, en toonde demonstratief zijn flesje water. ‘Agua’, zei hij: “Water.”

De medewerkers van het Voedingscentrum deelden de beelden al gauw met elkaar op WhatsApp, en op Twitter zijn wetenschappers uit de voedings- en gezondheidshoek uitermate in hun nopjes met de actie van de sterspeler. Een betere ‘influencer’ dan Ronaldo – goed voor bijna 300 miljoen volgers op Instagram – is er haast niet te vinden voor de boodschap die het voorlichtingsbureau al jaren voor het voetlicht probeert te brengen: drink water, geen frisdrank.

“Dit vinden wij een fantastisch statement,” zegt Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum. “Hij laat merken dat het niet normaal is dat je zomaar frisdrank voor je neus krijgt. Dat Ronaldo water promoot is mooi, want hij heeft een enorm publiek. Hij heeft de kracht om water cool en normaal te maken.”

Marketingbudget

“Hier kan ons marketingbudget niet tegenop,” vervolgt Velema. We drinken te weinig water, bleek in 2019 uit onderzoek. Gemiddeld drinken we zo’n vijf glazen water per dag, omgerekend een liter, maar het Voedingscentrum raadt echter zeven tot tien glazen water aan. Dat haalt slechts 15 procent van de Nederlanders. Twee jaar geleden werd water daarom onder de aandacht gebracht in de campagne Eetwissel. Kies eens voor een volkorenbroodje en niet voor een wit bolletje en vervang dat glas cola door een glas water. Een boodschap die de fitte Portugees wel kan waarderen, zo blijkt.

Ook onder andere voedingsexperts is enthousiast gereageerd op Ronaldo. Sebastiaan Aalst, directeur strategie van het Food Cabinet dat zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, tweet: ‘Bam, dat is even een lekker statement.’ Voedselwaakhond Food Watch zette het filmpje op Twitter: ‘Hebben jullie gister ook die fantastische actie van Ronaldo op het EK gezien?’

Klein puntje van kritiek: Ronaldo toonde een flesje bronwater, terwijl het Voedingscentrum kraanwater onder de aandacht probeert te brengen. “Dat is duurzamer en net zo gezond”, zegt Velema. “Maar ons Nederlandse kraanwater is dan ook van ontzettend goede kwaliteit, dat is niet overal ter wereld zo.”

Over andere voetbalsterren is Velema overigens minder te spreken. In een vurig betoog op de site van haar werkgever schreef ze vanmiddag over de duizelingwekkende bedragen die topsporters binnenhalen met sponsordeals. ‘Meest opvallend is wel de reclame voor ongezonde producten. Als topsporter – en held van miljoenen kinderen – een zak chips en cola aanprijzen, is nou niet bepaald het goede voorbeeld geven. De wereld op z’n kop. Toch is dat wat Messi doet, reclame maken voor Lays chips en Pepsi Cola. En Lays heeft ook ‘onze’ Lieke Martens gestrikt, ster van het Nederlandse dameselftal, en clubgenoot van Messi bij FC Barcelona,’ schrijft ze met ongenoegen.

“Extra kwalijk is dat bij de grootverdieners die een onuitputtelijke bron van mogelijke sponsors hebben om uit te kiezen. Als je jaarlijks 100 miljoen incasseert, zou het je sieren genoegen te nemen met een miljoentje minder en eens groente of fruit aan te prijzen. Of zoals Ronaldo, waar ongetwijfeld ook het nodige op is aan te merken, openlijk een statement te maken: agua!”

Overigens heeft Coca Cola nog niet gereageerd op de actie van Ronaldo.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden