Vliegverkeer last van internationaal vliegverbod boven Iran

Eén drone maakt nog geen oorlog, maar heeft wel direct gevolgen voor de luchtvaart. Het luchtruim van Iran is, in ieder geval deels, verboden gebied voor verkeersvliegtuigen. Het vliegverkeer tussen Europa en Azië komt daardoor steeds meer klem te zitten.

Iran schoot donderdag een Amerikaanse gevechtsdrone neer omdat die in hun luchtruim vloog. Beeld EPA

De maatregel is het gevolg van het - vermeende - neerschieten van een Amerikaanse gevechtsdrone door Iran.

Afgelopen nacht sloot de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA daarop het zuidelijk deel van het Iraanse luchtruim voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Onder meer KLM-partner Delta Air Lines liet daarop direct weten vluchten over het land te verleggen. Op basis van de FAA-aanbeveling besloot vanochtend ook KLM om vluchten over het conflictgebied te mijden.

De maatregel is inmiddels deels overgenomen door de Europese luchtvaartdienst Easa, die een dwingend advies geeft niet over de Perzische Golf, de Golf van Oman en de straat van Hormuz te vliegen. In die wateren liggen zowel Amerikaanse als Iraanse oorlogsschepen. Aanvallen op olietankers, waarvan Iran wordt verdacht, vormen de aanleiding tot het oplaaiende conflict.

De maatregel heeft vooralsnog geen gevolgen voor directe vluchten van Europa naar Iran. Onder meer KLM-partner Air France vliegt naar Teheran.

Voor KLM, dat sinds vorig jaar niet meer naar Teheran zelf vliegt, betekent de maatregel dat het ruimer om het conflictgebied heen zal vliegen op haar vluchten naar Zuidoost-Azië. Alternatieve routes lopen over de Kaukasus, de Golfstaten en Saoedi Arabië. Bijkomend probleem is dat het luchtruim van onder meer Syrië, Irak en Jemen ook al zijn afgesloten vanwege conflicten op de grond. Easa heeft momenteel voor veertien gebieden een vliegverbod lopen, FAA voor zestien.

MH17

Na het neerschieten van vlucht MH17 boven het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne zijn de regels voor vliegen over conflictgebieden flink aangescherpt. Destijds was er nauwelijks aanleiding voor luchtvaartautoriteiten om maatregelen te nemen in het geval van schermutselingen op de grond, tenzij het om full scale oorlogen ging als bij de eerste en tweede golfoorlog.

Sindsdien zijn de regels sterk aangescherpt om het risico op nieuwe vliegrampen door oorlogshandelingen te voorkomen. 

Lees verder: ‘Geplande aanval op Iran door Trump ingetrokken’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden