Venetië begint met bannen grote cruiseschepen uit Giudecca-kanaal

Na dertien jaar protesteren, hebben Venetianen eindelijk hun zin: cruiseschepen worden vanaf september uit de stad geweerd. Het besluit komt nadat in juni een gigantisch cruiseschip tegen een toeristenboot en een aanlegsteiger botste, waarbij vier gewonden vielen. 

Cruiseschepen zullen op de langere termijn niet meer bij het San-Marcoplein kunnen aanleggen. Beeld AFP

De Italiaanse minister van Infrastructuur, Danilo Toninello, maakte woensdag bekend dat de schepen vanaf volgende maand worden weggeleid uit het Kanaal van Giudecca, een belangrijke vaarroute die uitkomt op het San Marcoplein in het centrum van Venetië. Toninello pleitte in juni al voor een verbod op cruiseschepen in het kanaal.

Vanaf volgend jaar moet eenderde van alle cruiseschepen aanmeren bij havens die buiten het historisch centrum liggen. Op de langere termijn zullen er andere aanlegplaatsen moeten komen, op plekken waarover de Venetianen mogen meedenken.

Schade

Steeds meer bewoners van Venetië keren zich tegen de cruiseschepen, zeker na de botsing in juni en een incident een paar weken later, waarbij een cruiseschip op een haar na een jacht miste. Daarbij komt dat de enorme schepen een onnatuurlijke golfslag teweegbrengen en daarmee de eeuwenoude fundering van de stad beschadigen. Ook veroorzaken de schepen veel vervuiling en verstoren ze het ecosysteem in het kanaal. 

Venetië riep eerder deze week acht andere populaire Europese cruisebestemmingen, waaronder Amsterdam, op om de krachten te bundelen in de strijd tegen de overlast die de schepen veroorzaken. Pino Musolino, hoofd van de North Adriatic Sea Port Authority, wil de cruisebedrijven overtuigen om hun schepen geschikter te maken voor de omgeving van deze steden. 

PTA

Ook in Amsterdam klinkt de roep om de sluiting van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) steeds luider. De aan de Piet Heinkade gelegen aanmeerplaats voor cruiseschepen is uitgegroeid tot een symbool van het massatoerisme. De vertrekwens is vorig jaar vastgelegd in het coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP, maar de belangrijkste kandidaten voor een nieuwe terminal, Zaanstad en Velsen, hebben al aangegeven de terminal niet te willen overnemen. Het lijkt er wel op dat de dit jaar in Amsterdam ingevoerde toeristenbelasting steeds meer schepen doet uitwijken naar alternatieve plekken als Rotterdam en IJmuiden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden