Unilever stopt met adverteren op Facebook en Twitter in VS

Consumentengoederenmaker Unilever plaatst dit jaar geen reclames meer op de sociale netwerken Facebook, Instagram en Twitter voor de Amerikaanse markt. Dat heeft het Nederlands-Britse bedrijf bekendgemaakt. Unilever haalt de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten op de sociale media in een verklaring aan als redenen.

Beeld ANP

Unilever laat weten dat het blijven adverteren op de drie sociale media ‘geen waarde toevoegt’ voor mensen en de samenleving. Het bedrijf stelt dat ‘het huidige complexe culturele landschap’ nieuwe eisen stelt aan verantwoordelijke bedrijven. Die zouden moeten leren, reageren en actie ondernemen om een veilig en vertrouwde digitale omgeving mogelijk te maken.

De advertentiestop geldt vooralsnog alleen voor reclames die aan gebruikers in de Verenigde Staten zijn gericht. Of Unilever ook overweegt om in andere landen te stoppen met reclames op de socialmediaplatforms, kon het bedrijf niet zeggen. “We hebben gezien dat de situatie in de VS zodanig is dat we deze beslissing hebben genomen,” aldus een woordvoerster

Stop Hate for Profit

De aankondiging komt twee dagen nadat dochter Ben & Jerry’s al besloot in juli geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. Het ijsjesmerk sloot zich met die boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Doel daarvan is om Facebook op te roepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten. Unilever noemt de campagne overigens niet.

De burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook onder meer kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Behalve Ben & Jerry’s hadden ook onder meer kledingmerken Patagonia en The North Face zich bij de boycot aangesloten. Telecomgigant Verizon voegde zich daar vervolgens ook bij.

Andere media

Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen. Het bedrijf is een grote adverteerder. De boycot betekent niet dat Unilever minder geld uitgeeft om zijn merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline aan de man te brengen. Het advertentiebudget van de Amerikaanse tak wordt bij andere media besteed.

De aandelen van Facebook en Twitter daalden vrijdag met ruim 7 procent op de Amerikaanse aandelenbeurs.

Reactie Facebook

Topman Mark Zuckerberg van Facebook reageerde op de boycot van adverteerders en liet weten dat het socialemediaplatform strenger gaat optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die zullen zelfs worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici, aldus Zuckerberg.

Eerder trad Facebook nog niet op tegen reclames van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen worden voorzien van een label dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende dat het beter was om berichten van politici wel te tonen zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden.

Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen standaard worden voorzien van een label. Dat moet gebruikers doorgeleiden naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden