Sociale media waarschuwen voor ‘desinformatie’ rond verkiezingsuitslag

Sociale mediaplatformen staan bij de Amerikaanse verkiezingen in de schijnwerpers. Na de vorige verkiezingen kregen Facebook en Twitter veel kritiek dat ze te weinig hadden gedaan tegen de verspreiding van nepnieuws. Nu proberen ze dat te voorkomen.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Beide platformen plaatsen waarschuwingen bij berichten die volgens hen als ‘desinformatie’ moeten worden beschouwd. Na een tweet van Trump waarin hij de Democraten ervan beschuldigt de ‘verkiezingen te stelen’, reageerde Twitter snel en plaatste een waarschuwing boven de tweet. De boodschap wordt ‘in twijfel getrokken’ en is ‘mogelijk misleidend’.

Eerder maakten Twitter en Facebook al bekend een label bij berichten te plaatsen als Trump of Biden de overwinning zou claimen nog voor er een uitslag bekend zou zijn. Inmiddels heeft Trump in een speech de overwinning geclaimd, terwijl nog miljoenen stemmen geteld moeten worden in enkele swing states. Daarvan heeft hij een video op Twitter gedeeld. Daarbij is overigens nog geen label van het platform te zien.

Bij de vorige verkiezingen was er veel te doen rondom nepnieuws. Facebook en Twitter zouden te weinig tegen de verspreiding ervan gedaan hebben. Veel nepaccounts zijn daarom in aanloop naar de verkiezingen verwijderd door de bedrijven en ook nepnieuws wordt verwijderd of krijgt een label.

Sommige Amerikaanse kiezers werden op de verkiezingsdag ook gebeld door robots die ze vertelden om niet te gaan stemmen. Waar de telefoontjes vandaan kwamen, wordt nog uitgezocht. Dit soort oproepen op sociale media worden door Facebook en Twitter verwijderd.

‘Hunter-gate’

Trump had in aanloop naar de verkiezingen veel kritiek op de ‘big-tech’ waar Facebook en Twitter deel van uitmaken. De platformen zouden berichten over de ‘Hunter-gate’ blokkeren, volgens de president.

The New York Post, een rechtse krant van de conservatieve mediamagnaat Rupert Murdoch die ook Fox News bestiert, schreef op basis van opgedoken emails dat Hunter Biden zo’n zes jaar geleden er uitgebreid gebruik van heeft gemaakt dat hij zoon was van de toenmalige vicepresident. Dat zou gebeurd zijn toen Hunter Biden werkzaam was voor de Oekraïense aardgasmaatschappij Burisma en zijn vader verregaande invloed had op het Amerikaanse regeringsbeleid ten opzichte van Oekraïne.

Facebook besloot de verspreiding van het verhaal te vertragen om onafhankelijke feitencheckers ernaar te laten kijken. Twitter gaf naderhand aan dat het onder meer had ingegrepen omdat de verhalen van The New York Post op gehackt materiaal gebaseerd zouden zijn, hetgeen in strijd is met de huisregels van Twitter. YouTube, dat onderdeel is van Google, besloot geen actie te ondernemen.

Het laat goed zien in welke spagaat de sociale mediabedrijven zitten. Zonder een kant in het debat te kiezen, moeten de platformen nepnieuws een label geven of verwijderen. De verspreiders ervan zien het vaak als een onderdeel van de vrijheid van meningsuiting om te kunnen zeggen wat ze willen en dat als feit te brengen. Daarnaast is het zo goed als onmogelijk om de miljoenen berichten over de verkiezingen goed te screenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden