Sea-Watch wil tijd krijgen voor aanpassingen

Vluchtelingenorganisatie Sea-Watch wil zeker een jaar de tijd krijgen om te voldoen aan de strengere eisen die de Nederlandse staat aan haar schip stelt. De ngo eiste dat in een hogerberoepszaak.

De vluchtelingenorganisatie zegt een redelijke termijn nodig te hebben voor de vereiste veranderingen. Beeld EPA

De advocaten van Sea-Watch bepleitten donderdag voor het hof in Den Haag dat de gesloten houding van Italië en Malta bij het opnemen van drenkelingen ervoor zorgt dat de migranten vaak veel langer aan boord moeten blijven dan wenselijk is. De strengere eisen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt, veranderen volgens de ngo niets aan die moeilijke omstandigheden van de vaak getraumatiseerde vluchtelingen.

Sea-Watch won in april een kort geding tegen het ministerie, nadat minister Cora van Nieuwenhuizen had bepaald dat schepen die vluchtelingen redden op bijvoorbeeld de Middellandse Zee binnen een week aan nieuwe veiligheidseisen moesten voldoen. De rechter gaf het ministerie drie maanden de tijd om de veiligheidseisen te verhelderen.

Termijn

De vluchtelingenorganisatie zegt een redelijke termijn nodig te hebben voor de vereiste veranderingen. De Staat zou dat tot zeven keer hebben toegezegd, onder meer door de minister tijdens een debat in de Tweede Kamer. Vier andere ngo’s die ook actief zijn op de Middellandse Zee hebben die toezegging wel gehad. “Het gaat niet alleen om technische aanpassingen, maar ook om eisen aan de bemanning en arbeidsrechtelijke eisen, dat gaat niet van de ene dag op de andere,” zei de advocaat van de organisatie.

Sea-Watch wil niet dat het schip aan de ketting moet totdat de veranderingen zijn aangebracht en gecertificeerd. “Als het schip daar niet is, verdrinken er mensen.”

De landsadvocaat stelde dat de regeling niets te maken heeft met de situatie van schepen op de Middellandse Zee. “Deze regeling gaat over de veiligheid van schepen en de eisen die aan de bemanning kunnen worden gesteld, zodat je niet het risico loopt dat de kapitein door oververmoeidheid ongelukken veroorzaakt en dat duidelijk is wat moet gebeuren als er brand uitbreekt, zodat het niet uitloopt op een nog grotere calamiteit.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden