Schade vastgelopen schip Suezkanaal loopt in de miljoenen

Als het tegenzit, kan het nog weken duren voordat het dwarsliggende schip uit het Suezkanaal is vlotgetrokken. Dat heeft grote impact op de mondiale handel.

Een satellietbeeld van Cnes2021, Distribution Airbus DS. Beeld AP
Een satellietbeeld van Cnes2021, Distribution Airbus DS.Beeld AP

Als je het blokkeren van het Suezkanaal ten doel zou hebben, zou je dat haast niet zo trefzeker kunnen doen als de manier waarop containerschip Ever Given er nu bij ligt. Met de boeg tegen het ene talud, en de spiegel haast tegen het andere, ligt het schip sinds dinsdag overdwars over het kanaal in Egypte dat de Middellandse Zee met de Rode Zee – dus Europa met Oost-Afrika en Azië – verbindt. Het gevolg is dat meer dan honderd vrachtschepen aan weerszijden van de vitale transportroute noodgedwongen voor anker liggen.

Volgeladen met containers

Het 400 meter lange containerschip Ever Given – dat wordt beheerd door het bedrijf Evergreen – kwam dinsdag bij slecht weer in de problemen in het kanaal. De Suez Canal Authority (SCA) zei dat het schip onbestuurbaar was geraakt door harde wind en een stofstorm. Met graafmachines en een tiental sleepboten is gisteren geprobeerd het volgeladen schip vlot te trekken, maar lou loene. Berichten dat het megaschip was vlotgetrokken bleken niet te kloppen.

Inmiddels is de inschatting dat het dagen tot weken kan duren eer de vaarroute kan worden vrijgegeven. Het schip ligt volgeladen met 20.000 containers. De ceo van het Nederlandse bedrijf Boskalis, dat meehelpt aan de operatie, zei tegen Nieuwsuur dat mogelijk eerst een deel van de lading van het schip moet worden afgehaald voordat het mogelijk is het recht te trekken. “Het eerste wat je doet, is rekenen. Maar je komt wel tot de slotsom dat lostrekken eigenlijk niet gaat. Dat is wel gebleken,” aldus topman Peter Berdowski van Boskalis.

Door de blokkade van het 193 kilometer lange Suezkanaal wordt het wereldwijde transport zwaar verstoord. Het in 1869 geopende kanaal geldt als de slagader van een van de drukste maritieme handelsroutes ter wereld. Normaliter worden er dagelijks zo’n miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar aardgas door vervoerd. Dagelijks gaat zo’n 30 procent van het wereldwijde containervervoer langs de vaarroute. Volgens de SCA passeerden vorig jaar bijna 19.000 schepen het kanaal.

Gigantische schadeclaims

Blijft het kanaal lang geblokkeerd, dan kan dat merkbaar worden aan de pomp. Direct na de berichtgeving over het stranden van de Ever Given maakten de olieprijzen al een vlucht.

Als duidelijk wordt dat het daadwerkelijk nog weken gaat duren, kunnen vrachtschepen besluiten om om te varen. Zomaar een ommetje is dat niet. Het betekent dat ze de vaarroute moeten nemen die vóór de aanleg van het Suezkanaal gebruikelijk was voor het transport van Europa naar Azië, rondom Kaap de Goede Hoop. Dat houdt zeker 14 dagen vertraging in.

De schade voor de scheepvaart loopt volgens bronnen van persbureau Reuters in de miljoenen, zelfs als het schip snel kan worden vlotgetrokken. De eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen KK, kan volgens die bronnen rekenen op gigantische schadeclaims van reders die de opgelopen kosten voor de vertraging willen verhalen.

Eerdere blokkades

Het is niet voor het eerst dat het Suez­kanaal is geblokkeerd, sinds dat in 1869 werd geopend. Vier jaar nadat Egypte zich in 1952 had weten te ontdoen van de koloniale overheersing van de Engelsen, trachtte de toenmalige Egyptische president het kanaal te nationaliseren en gooide het op slot. Dat leidde tot een oorlog tussen Egypte enerzijds en het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk – die het kanaal daarvoor beheerden en tol hieven – en ­Israël anderzijds. Als gevolg van deze Suezcrisis was het kanaal enige maanden gesloten. De VN zegde later Egypte het alleenrecht op het kanaal toe. Tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967 werd het kanaal opnieuw dichtgegooid. Het bleef toen jaren dicht, tot 1975, met grote gevolgen voor de wereldhandel. Sindsdien hebben zich ­weleens opstoppingen voorgedaan door vastgelopen schepen. Eerder lukte het telkens de gestrande schepen binnen enkele dagen vlot te trekken. In 2015 is een tweede vaargeul voor een deel van het kanaal aangelegd, maar die loopt niet langs het punt waar de Ever Given vaststaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden