Rechter zet streep door uitbreidingsplannen Heathrow

De uitbreidingsplannen van de Londense luchthaven Heathrow zijn door een Britse rechter in hoger beroep afgewezen, omdat er onvoldoende rekening is gehouden met klimaatafspraken.

Een vliegtuig vliegt richting de Londense luchthaven Heathrow. Beeld Getty Images

Dat betekent dat de Britse overheid terug naar de tekentafel moet. Een woordvoerder van Heathrow heeft al laten weten dat er tegen deze uitspraak beroep wordt aangetekend bij het Britse hooggerechtshof.

Heathrow kampt met grote capaciteitsproblemen. Met een derde start- en landingsbaan moeten die worden aangepakt. Met de aanleg van de baan zou een bedrag gemoeid zijn van omgerekend 16 miljard euro.

De rechter verklaarde de plannen donderdag onwettig omdat de autoriteiten geen rekening hadden gehouden met verplichtingen die de overheid is aangegaan in het Klimaatakkoord van Parijs. De uitspraak komt neer op een overwinning voor milieuactivisten en lokale autoriteiten, die zich verzetten tegen de uitbreiding van de drukste luchthaven van Europa.

Nederlandse milieuorganisaties als Natuur & Milieu en de Milieufederatie Noord-Holland reageren opgetogen. “De Britse rechter maakt zojuist een heel belangrijk statement. Zowel de groeiplannen van Schiphol als de opening van vliegveld Lelystad zijn op geen enkele manier te rijmen met het Klimaatakkoord van Parijs.”

Aanklachten

Over de Heathrowkwestie wordt al langer gesteggeld. Vorig jaar werd een reeks aanklachten van milieuorganisaties en omwonenden die tegen de aanleg van een derde start- en landingsbaan zijn, nog verworpen. De klagers maken zich onder meer zorgen over geluidsoverlast, luchtkwaliteit en nachtvluchten.

De uitbreidingsplannen dateren uit de regeringsperiode van premier Theresa May. De huidige premier Boris Johnson verzette zich eerder als burgemeester van Londen tegen de uitbreiding. Hij sprak recent al de verwachting uit dat hij voorlopig nog geen bulldozers aan het werk zou zien.

De leiding van de luchthaven waarschuwde recent evenwel voor ‘financiële zelfmoord’ als de Britse overheid onder Johnson opeens tegen het plan zou beslissen – zeker nu het land de nodige inspanningen moet leveren om de handelsstromen op gang te houden na de uittreding uit de Europese Unie.

Ook voor Schiphol is groei alleen toegestaan als de uitstoot van stikstof door de luchtvaart daalt. Dat stond in een advies van de ‘stikstofcommissie’ onder voorzitterschap van Johan Remkes. Topman Dick Benschop van Schiphol kondigde eerder al aan te gaan experimenteren met het elektrisch verslepen van vliegtuigen, zodat deze hun motoren alleen op de start- en landingsbaan gebruiken.

Het aanpakken van uitstoot van hoogvliegers, veelal overvliegende toestellen, is echter vrijwel onmogelijk. Nederland kan vanwege internationale verdragen nauwelijks ingrijpen of stikstofaccijns heffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden