Nieuws

Rapport: Boeing hield info achter die mogelijk leidde tot crashes 737 MAX

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft mogelijk geprobeerd belangrijke informatie achter te houden die wellicht heeft geleid tot de crashes van twee Boeing 737 MAX-toestellen. Tot deze conclusie komt een commissie van de Amerikaanse Senaat.

Tientallen Boeings 737 MAX toestellen staan aan de grond op Boeing Field in Seattle, in de Amerikaanse staat Washington. Beeld REUTERS
Tientallen Boeings 737 MAX toestellen staan aan de grond op Boeing Field in Seattle, in de Amerikaanse staat Washington.Beeld REUTERS

Tijdens het proces om de 737 MAX opnieuw goed te keuren heeft Boeing op ongepaste wijze invloed gehad op testpiloten, concludeert de commissie verder. De senatoren halen om die reden ook uit naar de Amerikaanse overheidsorganisatie voor de burgerluchtvaart, de FAA. 

Ook zouden medewerkers van de FAA het onderzoek naar twee dodelijke crashes met een Boeing 737 MAX hebben gehinderd, aldus de onderzoekers van de Senaat. Bij rampen met de 737 MAX bij Indonesië in 2018 en in Ethiopië vorig jaar vielen in totaal 346 doden. Daarna moest het toestel uit veiligheidsoverwegingen anderhalf jaar aan de grond blijven.

Eerder dit jaar was het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden ook al kritisch op de rol van de FAA in het goedkeuringsproces van de Boeing MAX.

De FAA maakte onlangs een einde aan het vliegverbod voor de 737 MAX. De organisatie acht het toestel weer veilig met onder meer aanpassingen van de software en extra training voor de piloten. 

In een reactie zei de FAA dat het Senaatsrapport ‘een aantal ongefundeerde beschuldigingen bevat’: “We hebben er vertrouwen in dat de veiligheidsaspecten die een rol hebben gespeeld in de tragische ongelukken met Lion Air vlucht 610 en Ethiopian Airlines vlucht 302 zijn opgelost door de veranderingen in het ontwerp die door de FAA en zijn partners zijn verlangd en goedgekeurd.”

Boeing heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op het rapport. “We nemen de bevindingen van de Senaat serieus en zullen het rapport volledig bestuderen”, liet de vliegtuigbouwer in een eerste reactie weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden