Plus

Nieuwe metro moet verkeersknoop uit Jakarta halen

President Widodo van Indonesië wil een nieuwe hoofdstad: Jakarta is te druk. Het verkeer loopt vast. De nieuwe metro moet uitkomst bieden, maar of iedereen z'n auto uitkomt...?

Een beveiligingsman loodst passagiers door de poortjes op de eerste dag van de nieuwe metro Beeld Getty Images

"Normaal doe ik er ruim twee uur over om mijn bestemming te bereiken, maar met de nieuwe metro ben ik er in 15 minuten. Het is makkelijk en efficiënt," zegt forens Sri Umawati.

Indonesiërs zitten nog een beetje onwennig in de MRT, de nieuwe metro die een paar weken geleden, vlak voor de verkiezingen, in Jakarta is geopend door president Joko Widodo. De nieuwe MRT was een belangrijk onderdeel van de herverkiezingscampagne van Widodo, die de verkiezingen vermoedelijk heeft gewonnen.

Eerder deze week kondigde de president aan de hoofdstad van het land te willen verplaatsen naar een ander eiland. Jakarta en Java zijn te druk. Bovendien dreigt de hoofdstad, met tien miljoen inwoners, langzaam weg te zinken. Waar de nieuwe hoofdstad dan komt, is niet duidelijk.

De verkeersproblemen in en om Jakarta zijn legendarisch en een van de redenen voor de voorgenomen verhuizing. Vooralsnog zal de MRT de verkeersdrukte moeten verlichten. "Het kost de economie jaarlijks miljarden euro's," zegt transportonderzoeker Alvinsyah van de Universiteit Indonesië.

De metro lijkt vooral nog een toeristische attractie. Veel mensen maken foto's, druk is het nog niet. "Ik ben er erg blij mee. Ik moet naar het ziekenhuis en met de auto doe ik er vaak meer dan twee uur over, nu maximaal een half uur­tje," zegt de 62-jarige Rosma Watimani.

Tolwegen
Wie opstapt bij station Dukuh Atas in het zakencentrum, waant zich in een ander land. De chaos van Jakarta waar de auto's rij aan rij staan en brommers overal tussendoor krioelen, lijkt veranderd in een stukje geordend Singapore. "We willen voetgangers hier de ruimte geven," vertelt Muhamad Kamaluddin, bestuurssecretaris bij de MRT. "Dit is het nieuwe Jakarta, de metro zal de stad een heel ander aanzien geven."

Al sinds de jaren tachtig is er gesproken over een metro in Jakarta. Pas in 2013 ging de eerste schop de grond in. "De politiek lag dwars, technisch kon het allang," zegt Alvinsyah. Ook Kamaluddin geeft toe dat de regering lange tijd auto's ruim baan heeft gegeven. "Maar op een gegeven moment is er geen ruimte meer om nieuwe wegen te bouwen. Daarom is er nu gekozen voor meer en beter openbaar vervoer."

16

Er is nu een lijn van 16 kilometer die je comfortabel in een half uur van het centrum naar het zuiden van de stad brengt

De Indonesische president Joko Widodo Beeld ANP

De regering van president Widodo heeft de afgelopen vijf jaar flink ingezet op de verbetering van de infrastructuur in Indonesië. Niet alleen op Java, maar ook in de buitengebieden zijn nieuwe tolwegen, havens, vliegvelden en spoorverbindingen gebouwd.

"Voor een forens is het normaal om twee tot drie uur te reizen om op het werk te komen. Grond in Jakarta is duur, waardoor veel mensen aan de randen van de stad wonen. Voor hun werk moeten ze alsnog het centrum in. Elk jaar trekken er meer mensen naar de hoofdstad waar nu al 11 miljoen inwoners zijn, inclusief de randgebieden zelfs 30 miljoen. De stad is niet op zo veel mensen gebouwd."

Muhamad Kamaluddin glimt van trots als hij het metrostation diep onder de grond laat zien. "We hebben nu een lijn van zestien kilometer die je comfortabel in een half uur van het centrum naar het zuiden van de stad brengt. Zes kilometer onder de grond en tien kilometer over verhoogd spoor. In 2030 moet er een metronetwerk door de hele stad liggen." De toegangspoortjes doen denken aan een Nederlands metrostation. "Dit station ligt dertig meter onder de grond. Je kunt in- en uitchecken met je bankpas."

Auto duurder maken
De grote vraag is of de MRT het verkeer in Jakarta ook echt zal verlichten. Indonesiërs zijn verknocht aan hun auto. Een auto met chauffeur is heel normaal en geeft ook status, rijke In­donesiërs 'sparen' auto's. Openbaar vervoer wordt veelal gezien als iets voor arme mensen. "Je moet het verkopen en een goede service ­bieden."

Alvinsyah is niet al te optimistisch. "Er is een groot plan nodig. De aanschaf en het gebruik van een auto of motor zijn in Indonesië nu te goedkoop. Om mensen uit de auto te krijgen, moet de regering rekeningrijden invoeren, parkeergeld heffen en belasting op benzine invoeren. Gemakkelijk zijn die maatregelen niet, want ze zullen veel mensen raken."

Volgens Muhamad Kamaluddin liggen er al allerlei plannen klaar om het autogebruik duurder te maken. "Het imago van het openbaar vervoer zal op termijn ook veranderen. Kijk naar de gloednieuwe trein waar we nu in zitten. We gebruiken geen tweedehands treinstellen van andere landen meer. We zullen de kwaliteit op peil houden naar internationale standaarden. Daardoor zullen zowel arme als rijke mensen gebruik van de MRT gaan maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden