Plus Achtergrond

Met rubberboot over het Kanaal: ‘Gevaarlijk, maar geen controles’

Elke nacht worden op het Kanaal bootjes met migranten onderschept, onderweg van Frankrijk naar Groot-Brittannië. Het worden er steeds meer. ‘Het Kanaal is gevaarlijk, maar de mensen zijn wanhopig. Ze willen naar Engeland.’

Een door de Franse autoriteiten onderschepte rubberboot, waarmee migranten trachtten Engeland te bereiken. Beeld PREMAR MANCHE

Sasan (36) komt een piepklein, smoezelig tentje uit kruipen, verstopt achter de bomen op een industrieterrein bij de zeehavens van Calais. Hij maakt een sprongetje over het vuilnis, dat overal ligt verspreid, van plastic flessen tot etensresten. “Er zijn hier ratten. Het is erg smerig,” zegt hij in gebrekkig Engels. Hij komt uit Iran, vertelt hij.

Een maand woont hij nu in dit kleine kamp in Calais, waar enkele honderden migranten slapen. Hij wil naar Engeland. “Ik heb vrienden in Liverpool. Ik wil daar een beter leven dan in Iran.”

Twee dagen geleden heeft hij geprobeerd met een rubberboot het Kanaal over te steken. Mensensmokkelaars organiseren die overtochten. “Ik moest 700 euro betalen. Het was kort voor middernacht. We gingen naar een strand tussen Calais en Duinkerken. Daar konden we op een bootje stappen. Met z’n 21-en zijn we toen gaan varen, naar Engeland.”

Ruim duizend geslaagd

Midden op zee hield de droom op. Zo’n 10 kilometer uit de kust raakte de boot in problemen. “De motor ging stuk en we konden niet verder. Toen kwam de politie en nam ons mee, terug naar Frankrijk. Ik moest één nacht de cel in en toen mocht ik weer gaan.”

Sasan gaat het binnenkort opnieuw proberen met een rubberboot. “Maar niet meteen. Mijn geld is nu op.”

De Iraniër is niet de enige die over zee naar Engeland wil. Het aantal migranten dat de oversteek per rubberboot waagt, neemt toe. Ging het tot voor kort om minder dan honderd mensen per maand, nu zijn het er elke week meer dan honderd.

Sinds begin dit jaar zijn ruim duizend migranten erin geslaagd de overtocht te maken, melden de Franse autoriteiten. Meer dan zeshonderd werden aangehouden op zee en teruggebracht naar Frankrijk. In de nacht van dinsdag op woensdag werd een boot onderschept waarop 25 migranten zaten, onder wie drie kinderen. Ze waren vastgelopen op een zandbank.

Dinsdag overdag was ook een boot met migranten op zee in problemen geraakt. Daar waren 22 mensen aan boord, onder wie elf kinderen. De Franse kustwacht pikte hen op en droeg ze over aan de grenspolitie. De week daarvoor werden in vier dagen tijd meer dan zeventig migranten, onder wie ook een baby, van boten gehaald.

De Britten meldden toen dat er op één dag zes boten met migranten waren aangekomen uit Frankrijk. “Er komen er elke dag meer. Dit lijkt een zomer vol chaos te worden,” aldus de Britse parlementariër Charlie Elphicke, van het kiesdistrict Dover. De Britse minister van Binnenlandse Zaken Priti Patel wil op korte termijn overleg met de Franse regering, liet zij weten.

Strenger bewaakt

De redenen voor de toename zijn divers. Specialisten denken dat de aanstaande brexit een rol speelt: de grenzen worden straks strenger bewaakt. “We gaan jullie terugsturen,” zei premier Boris Johnson vorige maand over de migranten. “Als je hier illegaal heen reist, ben je een illegale migrant en dan behandelen we je ook zo.”

Voor migranten vormen het Franse strand en het Kanaal de enige nog relatief ‘onbewaakte’ route. Het illegaal meereizen met vrachtwagens of de trein is vrijwel onmogelijk geworden. De haven en de kanaaltunnel bij Calais zijn omringd door metershoge muren en kilometers aan stalen hekken. Overal is prikkeldraad gespannen.

De oversteek van Calais naar Dover, over het Kanaal. Beeld Jamie Groenestein

“Heel Calais zit op slot,” zegt Yann Manzi van hulporganisatie Utopia56. “Voor migranten zit er niets anders meer op dan de boot. Het strand wordt nauwelijks bewaakt. Het is de enige manier om nog naar Engeland te gaan.”

Er bivakkeren enkele honderden migranten in Calais, dat recht tegenover het Britse Dover ligt. Hemelsbreed is het dertig kilometer naar de overkant. Dat is twee uur varen, denken veel migranten. Maar ze weten niet waar ze aan beginnen, waarschuwen de Franse autoriteiten. Door de sterke stroming kan een overtocht in een kleine rubberboot soms wel veertien uur duren – met genoeg brandstof aan boord tenminste.

Door het enorme aantal vrachtschepen is er een grote kans op botsingen en de golven kunnen twee meter hoog zijn. “Het Kanaal is gevaarlijk, maar de mensen zijn wanhopig. Ze willen naar Engeland,” zegt Yann Manzi.

Geen controles

De migranten zeggen geen keus te hebben. “Als je met de boot naar Engeland gaat, hoef je niet langs controles en langs de douane, zoals met vrachtauto’s,” zegt een Ethiopiër die al twee jaar in het kamp in Calais zit. “Als je je in een truck verstopt, moet je maar afwachten waarheen die gaat en waar je uitkomt. In een boot zie je je bestemming, je stapt uit als je aan de Engelse kust bent.”

Een man uit Afghanistan komt aanlopen en mengt zich in het gesprek. Hij heet Romin, is 28 jaar en probeerde ook per rubberboot Het Kanaal over te steken. “Ik heb vaak geprobeerd in vrachtwagens te klimmen, maar er wordt heel veel gecontroleerd. Ik dacht dat de boot makkelijker zou zijn.”

Dus betaalde hij. Zo’n 5000 Britse ponden, zegt hij. “Op een gegeven moment krijg je dan een boodschap: vannacht gaat het gebeuren. Dan ga je met zijn allen naar de afgesproken plek. We waren met tien of twaalf mensen. Het was een kleine boot. We moesten in het donker aan boord, de zee op.”

Maar het bleek níet gemakkelijker dan met een vrachtwagen. “Het was gevaarlijk. Toen we op het water waren, regende het heel hard.”

En de kustwacht kreeg het bootje in de gaten. “We zijn toen allemaal op zee aangehouden en gearresteerd. Maar binnenkort proberen we het weer.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden