De nieuwe brug, een ontwerp van Renzo Piano, moet volgend jaar klaar zijn.

Plus Achtergrond

Italië herdenkt slachtoffers ingestorte Morandibrug

De nieuwe brug, een ontwerp van Renzo Piano, moet volgend jaar klaar zijn. Beeld PR

Woensdag herdenkt Genua dat daar één jaar geleden de Morandibrug is ingestort. Het was allang bekend dat de brug gevaarlijk was.

Tijdens zwaar noodweer komt op 14 augustus 2018 een 250 meter lang stuk van de Morandibrug in Genua 45 meter naar beneden. 43 mensen komen om het leven. Onmiddellijk wordt duidelijk dat de problemen met de brug al langer bekend waren. Onderzoekers hadden meerdere keren geconcludeerd dat er ernstige problemen waren aan de tuien waaraan de brug was bevestigd. Ook omwonenden wisten dat de brug gevaarlijk was. Ze hoorden de pijlers kraken en zagen zelfs stukken brug naar beneden komen.

Autostrade per l’Italia, uitbater van de brug, moet zich voor de rechter verdedigen in een strafproces dat afgelopen winter begon en waar tientallen nabestaanden zich bij aansloten. Autostrade stelt dat niet bekend was dat de problemen zo ernstig waren en dat sprake is van een tragisch ongeluk.

Autostrade is via een holding (Atlantia) in het bezit van de steenrijke Italiaanse modefamilie Benetton. Die ziet na het instorten het aandeel kelderen en kampt met een ernstig imago­probleem: op sociale media zingt al snel het cynische United Killers of Benetton rond. Afgelopen mei beklaagt de familie zich over het feit dat de politiek de Benettons als zondebok gebruikt.

Boven een woonwijk

Begin vorige maand bracht de Financial Times nieuwe informatie naar buiten. De krant beschikt over een intern rapport van Atlantia waarin expliciet staat dat de risico’s al sinds 2001 bekend waren. De Italiaanse politie heeft inmiddels gespreksverslagen van bestuursvergaderingen van het bedrijf in beslag genomen.

De ramp had nog vele malen groter kunnen zijn. De Morandibrug liep voor een groot deel over een woonwijk, maar bleef daar overeind. Zeshonderd mensen moesten hun huizen verlaten en worden al een jaar opgevangen in tijdelijke woningen. Twee dagen geleden zijn de allerlaatste restanten afgebroken van de brug, die 1 kilometer lang was. Aan de nieuwe brug, ontworpen door Renzo Piano wordt al gewerkt. Deze zal in april 2020 klaar zijn, is de belofte.

Ambitieuze planning

Een ambitieuze planning, maar burgemeester Marco Bucci heeft verzekerd dat de opening nog altijd op 15 april 2020 gepland staat. “Het is mijn persoonlijke missie dat de nieuwe brug er zo snel mogelijk komt. Ik garandeer de inwoners dat ik op geen enkele manier zal accepteren dat de werkzaamheden zullen lijden onder de huidige politieke situatie.”

Volgens de burgemeester zouden vandaag ook president Sergio Mattarella, premier Giuseppe Conte en vicepremiers Matteo Salvini en Luigi di Maio bij de ceremonie aanwezig zijn. Deze laatste twee staan op het moment lijnrecht tegenover elkaar, nadat Salvini vorige week had aangegeven dat zijn partij Lega niet langer samen met de Vijfsterrenbeweging van Di Maio wil regeren. Bucci: “Bij de herdenking zullen we stilstaan bij de slachtoffers en zal er niet over andere zaken worden gesproken.”

Duur maar veilig

De resten van de Morandibrug zijn eind juni met hulp van ontploffingen opgeruimd. Architect Renzo Piano ontwierp de nieuwe brug. Als alles goed loopt zal die volgend jaar in het voorjaar ingewijd worden. De nieuwe snelwegbrug krijgt achttien pijlers in de vorm van de kiel van een schip en 43 verlichtingspalen, één voor elk slachtoffer. Het wordt de duurste brug van Europa en volgens de architect ook de veiligste: de nieuwe brug zou 1000 jaar kunnen blijven staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden