Iran: ‘Britse tanker aan de ketting na ongeluk met vissersboot’

De door Iran in beslag genomen tanker Stena Impero was vrijdag betrokken bij een ongeluk met een vissersboot en negeerde hulpverzoeken, meldt het Iraanse persbureau Fars.

De Britse olietanker Stena Impero. Beeld AFP

Het schip met bemanningsleden uit onder meer India, Rusland, Letland en de Filipijnen aan boord werd vrijdag door de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) gedwongen naar Bandar Abbas te varen.

Volgens rederij Stena Bulk hield de tanker zich aan alle regels. De Zweedse eigenaar van het schip verklaarde dat de Stena Impero ‘was benaderd door kleine vaartuigen zonder nadere kenmerken en een helikopter terwijl het schip in internationale wateren door de Straat van Hormuz voer’.

De tanker en zijn 23-koppige bemanning liggen in de haven van Bandar Abbas en blijven daar tot het onderzoek is afgerond, aldus persbureau Fars. “Het schip was betrokken bij een ongeluk met een Iraanse vissersboot. Toen de vissersboot een noodsignaal uitzond, werd dat door het Britse schip genegeerd,” verklaart Allahmorad Afifipour zaterdag op gezag van havenautoriteiten.

Gespannen

De verhoudingen tussen Iran en een aantal westerse landen zijn zeer gespannen, mede doordat de Britse marine begin juli een Iraanse tanker in Gibraltar aan de ketting legde op verdenking van overtreding van de EU-sancties tegen Syrië. Die maatregel werd door de rechter in Gibraltar met dertig dagen verlengd.

De Revolutionaire Garde zinspeelde op een rechtstreeks verband met die uitspraak. “De wet van vergelding is iets dat wordt erkend in het internationaal recht en wordt gebruikt in verband met verkeerde beslissingen genomen door een regering,” zei de woordvoerder van de Garde, Abbasali Kadkhodaei, tegen het Iraanse staatspersbureau IRNA.

Tweede tanker

Veertig minuten na de inbeslagname van de Stena Impero maakte een andere olietanker een scherpe koerswijziging richting de Iraanse kust, zo was volgens persbureau Reuters op radarbeelden te zien. Het gaat om het in Engeland geregistreerde schip Mesdar, dat onder Liberiaanse vlag westwaarts door de Straat van Hormuz voer.

Aanvankelijk zeiden de Iraanse autoriteiten niets over deze tanker, maar de Britse regering repte wel over de inbeslagname van twee schepen. Persbureau Tasmin meldde later dat de Mesdar een ‘waarschuwing’ had gekregen. De tanker werd tegengehouden door de Iraanse Revolutionaire Garde om de kapitein op het belang van veilig navigeren te wijzen. Het schip mocht daarna haar weg vervolgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden