Beauty-salon op straat: bij een busstation in Nairobi laat een vrouw zich opmaken.

Plus Reportage

In Kenia is een bloeiende handel in nepmake-up ontstaan

Beauty-salon op straat: bij een busstation in Nairobi laat een vrouw zich opmaken. Beeld AFP

In Kenia groeit de welvaart en daarmee de aandacht voor uiterlijk. Maar de echte merken zijn voor velen nog te duur, zodat een bloeiende handel in nepmake-up is ontstaan.

Geparkeerde auto’s, drommen mensen en openbaarvervoerbusjes knokken om elke centimeter van Dubois Road in Nairobi. De weg is een winkelparadijs – tenminste, als je van nep houdt. Alle grote merknamen zijn er te koop, alleen zien ze er net even anders uit dan de originelen en zijn ze een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Op de begane grond van het Excelgebouw verdringen vrouwen zich in winkeltjes van enkele vierkante meters waar make-up wordt verkocht. Alles is er te krijgen, van L’Oréal tot Urban Decay en MAC. Kate Nduta is op zoek naar de knalrode Ruby Woo lippenstift van MAC, de namaakversie welteverstaan. Overal krijgt ze nul op het rekest: de kleur van de nep-MAC blijkt zo populair dat het product razendsnel uitverkoopt.

De verkoopster in Grandmaks Beauty komt op de proppen met een alternatief: Russian Red, van hetzelfde merk. Nduta gaat overstag en koopt ook nog poeder. Het aanbod van oogschaduw slaat ze af. “Ik weet dat dit niet de echte MAC is en ik ben voorzichtig. Ik heb slechte ervaring met de oogschaduw, want dat is volgens mij gewoon krijtstof die klontert als je ’m opbrengt.”

Geproduceerd in China

De lippenstift kost het equivalent van drie euro, de poeder twee euro. De verkoopster wil alleen kwijt dat ze haar artikelen van een leverancier krijgt en dat ze vermoedt dat ze worden geproduceerd in China. Ze wil anoniem blijven: net als de andere verkoopsters in het gebouw is ze bang voor ACA, de namaakbestrijder van de overheid.

De verkopers kunnen boetes krijgen en hun waar kwijtraken. Ook klant Nduta is niet op haar gemak. Ze is als de dood dat haar baas hoort dat ze illegale spullen heeft gekocht. “Toch neem ik het risico hier te winkelen, omdat ik als bankemployee een bescheiden salaris krijg maar er wel leuk wil uitzien.”

Door de groeiende middenklasse in Kenia is de vraag naar make-up in vooral urbane gebieden snel gestegen: de omvang van de make-upmarkt is meer dan honderd miljoen euro, een verdubbeling in vijf jaar tijd. Ook de grote internationale make-upmerken hebben winkels geopend, meestal in luxueuzere winkelcentra in Nairobi.

De prijs van de merkproducten is echter een probleem. In een officieel MAC-filiaal in het Hub-winkelcentrum kost de lippenstift die Nduta voor 3 euro kocht in Dubois Road 28 euro. Dat is ver boven wat de gemiddelde Keniaanse vrouw zich kan permitteren. Dus blijft er een grote markt voor nepproducten – ook al zijn die verboden. Elk product dat wel mag worden verkocht krijgt een zogeheten Kebskwaliteitssticker, om aan te geven dat het om een onvervalst product gaat, waarvan de inhoud is getest.

Vorig jaar werd voor ruim negentig miljoen euro aan namaak en illegale producten in beslag genomen. Toch is dat slechts een deel van wat wordt verhandeld, stelt Wanyama Musiambo, de coördinator van alle overheidsorganen die betrokken zijn bij de jacht op illegale spullen. “Het is duidelijk dat meer dan negentig procent uit China komt.” Musiambo geeft de schuld aan een samenwerking tussen corrupt douanepersoneel en handelaren. “Meer dan negentig procent van wat we vernietigen komt het land binnen via officiële grensovergangen. Daar zit Keniaans personeel dat moet zorgen dat dit niet gebeurt.”

Ook in de echte MAC-winkel kunnen ze over het fenomeen meepraten. “We krijgen nogal eens klanten die namaak hebben gekocht. Ze willen dan hun foundation of poeder bijgevuld hebben. Maar wij herkennen al gauw nep en vertellen dan eerst de prijs. Dat levert meestal schrikreacties op,” aldus MAC-verkoopster Sophia Adhiambo in de winkel vol spiegels op de eerste verdieping.

Ze vindt het weliswaar sneu als klanten teleurgesteld zijn, maar ze vindt ze ook dom – al is het maar vanwege de gezondheidsrisico’s die ze nemen.

Kwikvondst

Er is in Kenia weliswaar geen uitgebreid onderzoek gedaan naar de inhoud van nepmake-up, maar dermatoloog Evanson Kamuri waarschuwde in dagblad The Standard dat bij incidentele testen kwik is gevonden in namaakmake-up. “Het wordt door de huid geabsorbeerd en dringt door in de organen. Het is echt gezonder merkartikelen te kopen.”

Adhiambo vindt het onbegrijpelijk. Ze wijst erop dat bijna alle jongeren een goedkope smartphone bezitten. “Er zijn zo veel glamsites waar alles te lezen en te leren is over nep en echte make-up,” merkt ze op. “Ze moeten hun huiswerk doen voor ze maar lukraak kopen. Je neemt toch geen enkel risico met de enige huid die je hebt?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden