PlusExclusief

In Caïro moeten zelfs de doden wijken voor nieuwe wegen

Gebouwen worden gesloopt voor de aanleg van nieuwe wegen. Beeld René Clement
Gebouwen worden gesloopt voor de aanleg van nieuwe wegen.Beeld René Clement

Caïro barst uit zijn voegen. Om de verkeersopstoppingen het hoofd te bieden, lanceert de Egyptische overheid maar liefst 2713 projecten. Bouwen zonder tijd te verliezen is het devies en daarmee verdwijnen de belangen van ­omwonenden onder het stof.

Joost Scheffers

Bouwen, bouwen en bouwen is het devies van de VVD om het woningtekort op te lossen. De Egyptische president Al-Sisi zou grinniken als hij het hoort. Van bouwen weet hij alles. Toen hij officieel de macht kreeg in 2014, beloofde hij grote verbeteringen door te voeren in de verouderde infrastructuur. Wegen verbreden? Al-Sisi doet het. Hij maakt van een achtbaansringweg een veertienbaans met extra op- en afritten, dwars door oude buurten.

Rigoureus maakt hij zijn belofte waar om dichtslibbende wegen te ontlasten. In weekenden, als het rustiger is op de weg, is Al-Sisi regelmatig met trotse blik op viaducten bij bouwprojecten te vinden. Gemakshalve vergeet hij hoeveel burgers te lijden hebben in deze Caïreense bouwput. Zelfs de doden moeten wijken voor Al-Sisi’s megaproject.

Omvangrijke projecten

In de dertig jaar dat Al-Sisi’s voorganger Mubarak aan de macht was, zijn er niet zulke omvangrijke projecten geweest. Die achterstand probeert Al-Sisi nu zo snel mogelijk in te halen. De minister van transport, Kamel Al-Wazir, liet in januari weten dat er aan 2713 projecten wordt gewerkt, voor een slordige 1,52 miljard Egyptische pond – bijna 85 miljoen euro.

Alles met de bedoeling om de dagelijkse miljoenen voertuigen door Caïro te loodsen. Dat de Egyptische hoofdstad tot de meest vervuilde steden ter wereld behoort, laat men liever buiten beschouwing. Ook de drukke metro, voornamelijk gebruikt door Egyptenaren uit de lagere sociale klassen, wordt uitgebreid. De meer welvarende Egyptenaren die over een eigen auto beschikken, zullen die niet snel laten staan om in de overvolle metrowagons te stappen.

De bevolking van Egypte telt ruim honderd miljoen mensen en groeit met 2,2 procent per jaar. Bijna een kwart van hen woont in de hoofdstad, die in rap tempo uitdijt. Mede daarom wordt een nieuwe ‘administratieve’ hoofdstad van 720 vierkante kilometer, ten oosten van Caïro, uit de grond gestampt. Onder meer alle ministeries zullen daarheen verhuizen. Een monorail en elektrische trein moeten zorgen voor goede bereikbaarheid.

Geen inspraakavonden

‘Bouwen zonder tijd te verliezen’ is het devies in Egypte, en daardoor lijkt het belang van omwonenden onder het stof te verdwijnen. Inspraakavonden bestaan niet, en gebouwen die op de route van nieuwe wegen staan, worden prompt tot ‘illegaal’ bestempeld en gesloopt.

Mohamed Hegazy is oprichter van het consultancybureau Transport for Cairo. Hij houdt zich al jaren bezig met de ontwikkeling van het wegennetwerk en openbaar vervoer in Egypte. “Het probleem is dat besluiten voor het aanleggen van wegen en bruggen worden genomen op landelijk niveau,” zegt hij. “Daarbij wordt niet altijd goed gekeken naar de lokale omstandigheden.”

Zodoende heeft de lokale overheid weinig in te brengen tegen de nieuwe wegen, maar moet ze wel met de boze bewoners omgaan. Hoeveel huizen er de laatste jaren precies zijn geweken voor de uitbreiding van het wegennetwerk, is onbekend. In Caïro’s beroemde ‘dodenstad’, een enorme begraafplaats die zich zo’n zeven kilometer uitstrekt langs het historische centrum, zijn graven verwijderd om plaats te maken voor asfalt.

Fly-over tegen balkon

Vorig jaar kwam Al-Sisi’s wegenproject negatief in het nieuws, toen een nieuwe fly-over letterlijk aan de balkons van omwonenden grensde. Het symboliseert een van de grootste problemen waar Egypte momenteel mee kampt: overbevolking én de concentratie van die bevolking.

Grappen over een parkeerplaats in de buurt en ‘we kunnen iemand die langsrijdt zo een kopje thee aanbieden’ te over. Maar kritische omwonenden hebben waarschijnlijk bezoek gekregen van de veiligheidsdiensten, en willen nu niet meer met media praten.

In een studie van de Wereldbank uit 2014 werden de kosten van verkeersopstoppingen in Caïro op 3,6 procent van het bruto binnenlands product geschat. Dat percentage is veel hoger dan in andere grote steden. Ook klonk de waarschuwing dat het aanleggen van meer wegen en fly-overs dit probleem niet zou oplossen.

Ook Hegazy ziet de oplossing van de verkeersdrukte niet enkel in het aanleggen van nieuwe wegen. “Meer investeren in openbaar vervoer is nodig. Een effectief ov gaat niet alleen om het verplaatsen van A naar B, maar is een investering in de economie en de volksgezondheid.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden