Plus

IJscoman laat ‘influencers’ het dubbele betalen

Een ijsverkoper in Los Angeles heeft de strijd aangebonden met mensen die komen vragen om gratis ijsjes. In de winkel van Joe Nicci komt het geregeld voor dat iemand vraagt om ijs in ruil voor een positieve recensie op internet.

Op zijn Instagrampagina maakte Nicci bekend dat iedereen die in zijn winkel komt met een verhaal over hoeveel volgers hij of zij op sociale media heeft, voortaan het dubbele moet betalen. Nicci zegt te hopen dat hij met zijn actie ook andere bedrijven overhaalt om ‘nee’ te zeggen tegen het groeiende leger aan zogenaamde influencers die een leuk leven bekostigen met positieve recensies.

Een jaar geleden kwam een hotel in de Ierse hoofdstad Dublin ook al in opstand tegen de gewoonte te ‘betalen’ met een sociale media-bijdrage. De eigenaar van het hotel White House kreeg toen een e-mail van een Amerikaanse vrouw die verzocht om vier nachten gratis met haar vriend in zijn hotel te verblijven. In ruil daarvoor zou ze er een paar vriendelijke woorden op internet over schrijven.

Het anwoord was ‘nee’. “Hoe betaal ik dan het kamermeisje, of de kok? Mogen zij figureren in één van jouw filmpjes of zo?” vroeg de eigenaar zich af.

Hij kondigde aan om iedereen die zich bij hem bekendmaakt als influencer, voortaan de deur te wijzen. “Ik heb zelf ook nogal wat volgers op sociale media, maar dat ontslaat me niet van de plicht om te betalen voor iets wat ik koop,” schreef hij haar in het openbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden