Plus Uitleg

Iets voor Amsterdam? Venetië voert entreeprijs in voor toeristen

Venetië Beeld anp

Bezoekers aan Venetië moeten vanaf woensdag drie euro toegang betalen. De stad wil dat toeristen meebetalen aan het schoonhouden van de straten. Een goed idee voor Amsterdam?

1. Waarom voert Venetië deze entreeprijs in?
De Italiaanse stad wordt onder de voet gelopen door toeristen, die ­af­komen op de kanalen, gondels, ­Piazza San Marco en haar basiliek en samenklonteren op de Rialtobrug.

In 2017 trok Venetië zo'n 28 miljoen bezoekers, dat zijn er 77.000 per dag. Volgens Jan van der Borg, hoogleraar toerisme aan de Universiteit van ­Venetië kan de stad niet meer dan 50.000 bezoekers per dag aan.

Bewoners trekken weg, net als winkels voor de dagelijkse boodschappen. Een groot deel van de bezoekers komt aan per cruiseboot of verblijft in een hotel of camping buiten Venetië en doet de stad voor een dagje aan. Zij betalen geen toeristenbelasting, in tegenstelling tot hotelgasten.

Daarom vraagt de gemeente vanaf vandaag entreegeld, in eerste instantie 3 euro, maar dit bedrag kan op drukke dagen oplopen tot 5 of 10 ­euro. De gemeente wil de opbrengst gebruiken om de straten schoon te houden.

2. Wat doet Venetië nog meer?
Het gemeentebestuur heeft al maatregelen genomen om de toeristenstromen enigszins te beheersen. Zo geldt er een verbod op eten en drinken op straat. Ook mogen mensen niet meer zitten of liggen op drukke plekken. De toeristenbelasting is hoog. In toeristische gebieden geldt een verbod op nieuwe hotels en fastfoodrestaurants. Bewoners krijgen voorrang in de rij voor de waterbus.

3. Is dit iets voor Amsterdam?
Ombudsman Arre Zuurmond, die uitgebreid onderzoek deed naar de situatie in de Amsterdamse binnenstad, riep eerder dit jaar op om 'Venetiaanse maatregelen te nemen' voor het centrum.

Net als veel andere steden kampt Amsterdam met problemen door overtoerisme. Het is erg druk, met name in de binnenstad. Amsterdammers gaan zelf niet meer naar het centrum, waar drommen toeristen bewegen tussen wafelwinkels, toeristenzaken en boekingskantoren. ­Attracties trekken lange rijen bezoekers.

De problemen in Venetië zijn nog groter. Amsterdam trekt minder bezoekers, zo'n twintig miljoen per jaar en telt ruim 860.000 inwoners. In ­Venetië wonen nog maar zo'n 50.000 mensen.

4. Moet Amsterdam ook entreegeld heffen?
Eind vorig jaar opperde wethouder Udo Kock van economische zaken het idee om dagjesmensen belasting te laten betalen voor hun bezoek aan Amsterdamse attracties als Artis, het Anne Frank Huis of een museum. Dat geld kan hij dan gebruiken voor extra handhaving, schoonmaak en andere maatregelen om de nadelen van de drukte weg te werken.

Later deze maand zal Kock zijn plannen presenteren. Het college wil jaarlijks 105 miljoen euro extra binnenhalen aan toeristenbelasting en dat kan op diverse manieren, waaronder dus een heffing voor dagjesmensen. De vraag is of hij deze maatregel gaat invoeren, want een belangrijk nadeel is dat ook Amsterdammers moeten meebetalen. Draagvlak lijkt te ontbreken en dat was wel een voorwaarde voor Kock.

Toerismedeskundige Stephen ­Hodes vindt dat het Venetiaanse ­entreegeld geen navolging verdient. "Dit versterkt het idee dat steden pretparken zijn. Toeristen moeten dan toegang betalen, net als voor de Efteling. Bovendien zal 3 euro geen toerist afschrikken."

5. Wat kan Amsterdam dan wel doen?
Voor delen van de stad geldt een ­hotelverbod, al mogen hotels die al in de planning staan, nog wel openen. Volgens Hodes kunnen alleen drastische maatregelen toerisme een halt toeroepen. Dit betekent een stop op de groei van Schiphol en de nieuwe luchthaven Lelystad en geen hotelkamer erbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden