Plus Interview

Helsinki volgt de ontwikkelingen in Amsterdam op de voet

Anni Sinnemäki is locoburgemeester van Helsinki, dat qua cultuur, omvang en grootstedelijke problematiek te vergelijken is met Amsterdam. De Finse stad wil in 2035 klimaatneutraal zijn. ‘Amsterdam is belangrijk voor onze manier van denken.’

Anni Sinnemäki: ‘De prijzen op de woningmarkt stijgen in Helsinki, maar gaan hier nog niet door het plafond, zoals elders.’ Beeld Anna Salmisalo

Anni Sinnemäki (45) heeft goede herinneringen aan Amsterdam. De locoburgemeester van Helsinki nam in 2009 deel aan een missie naar de stad, die onder meer leidde langs de, toen net geopende, Openbare Bibliotheek op Oosterdokseiland.

“Bij ons speelde destijds de discussie of Helsinki ook een centrale bibliotheek nodig had.

Ik kan zeggen dat ons bezoek aan Amsterdam erg inspirerend was en een bijdrage aan het debat heeft geleverd,” zegt ze in een telefonisch interview.

Eind vorig jaar ging in Helsinki de centrale ­bibliotheek Oodi open, na een investering van bijna 100 miljoen euro. Dit nieuwe, spectacu­laire gebouw is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke trekpleister, ook voor toeristen. “De aantrekkingskracht is onvoorstelbaar,” zegt Sinnemäki. “Oodi leent zo veel boeken uit, dat we nog meer geld hebben moeten vrijmaken om dit op te vangen. Kennelijk zijn Finnen meer gaan lezen.”

Sinnemäki is een van de sprekers op festival WeMakeThe.City. Ze is een vooraanstaand politica van de Groenen, de partij die deel uitmaakt van de nieuwe regering. Vorige week werd een akkoord bereikt na de verkiezingen in april. De sociaaldemocraten waren de winnaar, gevolgd door de rechtse Partij Finland. De Groenen zijn de vijfde partij, met bijna 12 procent van de stemmen.

Sinnemäki is namens deze partij locoburgemeester van Helsinki en verantwoordelijk voor stedelijke ontwikkeling en vastgoed. Ze was eerder minister van Arbeid en fractievoorzitter in het Finse parlement.

Klimaatplannen

In haar bijdrage tijdens WeMakeThe.City zal ze ingaan op de ambitieuze klimaatplannen van Helsinki. “Ons doel is om in 2035 C02-­neutraal te zijn.”

Amsterdam heeft soortgelijke ambities. Het gemeentebestuur wil de uitstoot terugbrengen, met 55 procent in 2030. Dan gaan ook alle benzineauto’s in de ban.

Helsinki gaat geen verbod afkondigen op auto’s in de stad, zegt Sinnemäki, al zal wel worden ingezet op elektrische voertuigen. De Finse hoofdstad neemt allerlei maatregelen die bewoners moeten verleiden afscheid te nemen van de auto. Het openbaar vervoer speelt hierin een centrale rol. Helsinki heeft een van de oudste tramlijnen ter wereld, waar veel mensen nu al gebruik van maken. De komende jaren zal de gemeente meer investeren, onder meer in de moderne en veel snellere lightrail.

Nu al verplaatst 80 procent van de bewoners zich te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer. Helsinki kijkt goed naar het Amsterdamse netwerk van fietspaden, in de hoop nog meer mensen op de fiets te krijgen. Door de klimaatverandering zijn de Finse winters niet meer zo bar, dus de kou kan nauwelijks nog een beletsel zijn, zegt Sinnemäki met enig cynisme.

Helsinki is ook ver met Mobility as a Service, waarbij het mensen met behulp van technologie makkelijk wordt gemaakt auto’s of fietsen te delen of te huren, in combinatie met openbaar vervoer. Dan hebben ze zelf geen auto meer nodig. “Het aantal auto’s per duizend inwoners daalt,” zegt Sinnemäki.

Helsinki zal kolencentrales sluiten. Dat gaat in Amsterdam ook gebeuren met de Hemwegcentrale van Nuon, vlak bij de Coentunnel. Die moet in 2020 dicht. Maar Sinnemäki ziet niets in vervanging van kolen door biomassacentrales, die in en om Amsterdam wel in de planning staan. “We willen niet overstappen van de ene verbrandingscentrale naar de andere. We willen innovatie.” De derde pijler onder de klimaatneutrale plannen van Helsinki is grootschalige isolatie van gebouwen en huizen, zodat veel minder energie verloren gaat.

Gelukkige inwoners

Uit onderzoek van de Verenigde Naties kwam Helsinki naar voren als stad met de meest ­gelukkige inwoners ter wereld. Inwoners beschouwen Helsinki als veilig en stabiel. De belastingen zijn hoog, maar de betalers waarderen de publieke diensten die ze daarvoor terug krijgen, zoals goede zorg en goed openbaar vervoer en onderwijs. 

Volgens Sinnemäki lopen de inwoners van Helsinki heus niet dansend en fluitend door de straten, maar is er wel grote tevredenheid, vooral over het onderwijs. “Daarin investeren we erg veel, vanaf de crèches tot aan de universiteiten. Met gelijke kansen voor iedereen. De families zijn hier niet zo groot, de geboortegraad neemt de laatste jaren iets af, daarom zorgen we goed voor de kinderen die we hebben in de stad.”

Volgens Sinnemäki zijn Helsinki en Amsterdam vergelijkbaar, in omvang en cultuur. Ze staan allebei hoog op de ranglijst van beste ­steden om in te leven. Ook de grootstedelijke problematiek is vergelijkbaar. Amsterdammers ­beschouwen de op hol geslagen huizenmarkt als het grootste probleem. Koophuizen zijn niet meer te betalen en de huren stijgen jaar op jaar.

Massatoerisme

Ook de drukte in de stad en het massatoerisme zijn bronnen van ergernis. Deze problemen spelen ook in Helsinki, zegt Sinnemäki, maar niet in dezelfde mate als in Amsterdam. Hel­sinki groeit, door immigratie uit binnen- en buitenland, maar de stad is met 650.000 inwoners net iets kleiner dan Amsterdam en dijt net iets minder snel uit.

Een jongere die op kamers wil, moet ook in Helsinki rekening houden met wachtlijsten en hoge prijzen, maar heeft meer kans op iets betaalbaars dan in Amsterdam. “De prijzen stijgen, maar gaan hier nog niet door het plafond, zoals elders.”

De gemeente wil elk jaar 7000 nieuwe huizen bouwen, iets minder dan de 7500 waarnaar Amsterdam streeft. Een kwart van deze huizen valt onder de gereguleerde huur, vergelijkbaar met sociale woningbouw.

Wat toerisme betreft: ook Helsinki ontvangt elk jaar meer gasten, maar van massatoerisme zoals in Amsterdam, met zo’n twintig miljoen bezoekers per jaar, is geen sprake. De Finse hoofdstad staat nog best open voor meer toerisme, waar Amsterdam juist zoekt naar wondermiddelen om de druk op de stad te verlichten.

Helsinki volgt de ontwikkelingen in Amsterdam op de voet, zegt Sinnemäki. “Amsterdam is erg belangrijk voor onze manier van denken. We kijken goed naar de Amsterdamse aanpak, bijvoorbeeld naar de manier waarop jullie toeristen over de stad proberen te spreiden. Dat willen wij ook. En we proberen, net als Amsterdam, bezoekers te trekken die langer blijven. Steden kunnen keuzes maken. Amsterdam doet dat.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden