PlusAchtergrond

Frankrijk evacueert zieken met treinen, vliegtuigen en marineschepen

Een verpleegkundige zwaait een trein vol coronapatiënten uit op Gare d’Austerlitz in Parijs.Beeld EPA

In Frankrijk worden coronapatiënten uit regio’s met volle ziekenhuizen geëvacueerd naar gebieden waar nog plek is. Dat gaat met treinen, vliegtuigen, ambulances, helikopters en marineschepen.

Bij het treinstation van Rennes, Bretagne, staan 13 ambulances met zwaailichten en ronkende motors klaar. Het parkeerterrein is af­gezet door de politie. In het station is niet één reiziger.

Dan klinkt gepiep en gebrom: de trein is in aantocht. Op de perrons lopen tientallen artsen en verplegers, gekleed in witte pakken, met mondkapjes voor en operatiehandschoenen aan. Ze halen met brancards patiënten uit de hogesnelheidstrein uit Parijs. De verdoofde patiënten worden naar de ambulances gebracht. Die vervoeren ze naar het ziekenhuis van Rennes.

Frankrijk zet sinds eind maart op grote schaal ‘medische treinen’ in. Het zijn hogesnelheidstreinen die zijn ingericht als een ziekenhuis, als een intensive care.

“De voorste wagon is altijd leeg,” legt een spoorwoordvoerder uit. “De patiënten en de artsen zitten in de achterste wagon. Als er een botsing is, wordt in principe alleen de voorste lege wagon geraakt.” Nog een voorzorgsmaatregel: “Er rijdt ook altijd een trein vóór de medische trein. Om te controleren of er niks op het spoor ligt.”

Verdoofd door het land

Coronapatiënten in Frankrijk reizen dezer dagen verdoofd en wel, aan de beademing, slangen en andere medische apparatuur met 300 kilometer per uur door het hele land. Ze worden per tgv overgebracht van overvolle ziekenhuizen in de ene regio naar ziekenhuizen in regio’s waar nog wél bedden zijn.

“Het zijn patiënten die er slecht aan toe zijn en op wie je de hele tijd moet letten,” vertelt eerstehulparts Emmanuel Rousseau, die meerijdt op een van de treinen tussen Parijs en Rennes. “Aan boord hadden we één verpleger per patiënt en één arts voor elke twee patiënten.”

Vier patiënten per wagon

Elke wagon wordt van tevoren ontsmet. Daarna kunnen maximaal vier patiënten in één wagon liggen. Rond elke brancard staat dezelfde apparatuur als op een intensivecareafdeling in een ziekenhuis, alleen liggen sommige machines hier in de bagagerekken.

De apparatuur is aangesloten op stopcontacten waarmee reizigers normaal hun telefoon opladen.

De treinen zijn altijd dubbeldekkers. Beneden zijn de geïmproviseerde ic’s. De bovenverdiepingen zijn alleen bedoeld voor de verzorgers, om heen en weer te lopen. Zelfs de restauratiewagon wordt gebruikt, als commandopost, en er wordt ook vergaderd.

De evacuaties per ic-trein zijn een medisch-logistieke operatie die zijn weerga niet kent in de Franse geschiedenis. Elke middag is er overleg op het crisiscentrum van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daar wordt dan besloten welke patiënten verhuisd moeten worden en waar ze naartoe kunnen.

Minder trillingen

In de laatste twee weken van maart werden in Frankrijk al bijna honderd patiënten met behulp van de ic-treinen verhuisd. Ze gingen vanuit Parijs naar ziekenhuizen in Bretagne en vanuit het noordoosten naar het westen. Nog eens honderd patiënten werden met ambulances, leger­vliegtuigen, helikopters en marineschepen overgebracht naar ziekenhuizen waar nog plaats is.

En dan zijn er nog internationale evacuaties. Ruim 140 Franse zieken zijn in dezelfde periode overgebracht naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Luxemburg. Afgelopen weekend zijn nog eens 216 patiënten vanuit Parijs naar andere streken in Frankrijk geëvacueerd, vertelt een hoge ambtenaar tegen dagblad Le Monde.

De evacuaties per trein hebben een aantal voordelen boven die per vliegtuig en vooral heli­kopter. Er kunnen bijvoorbeeld relatief veel patiënten tegelijk worden vervoerd. Er zijn minder trillingen, er is bewegingsruimte voor medici en treinen minderen langzaam vaart.

De inzet van ic-trein is overigens vorig jaar al bedacht in Frankrijk toen er op regeringsniveau werd geoefend voor het geval er een grote terroristische aanslag zou plaatsvinden. Nu komt de dreiging alleen niet vanuit de hoek van terroristen, maar uit die van een virus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden