Plus

Fiat Chrysler wast samen met Tesla de gehele autovloot groen

Met een onvervalst staaltje groenwassen hebben autofabrikanten Fiat Chrysler en Tesla het milieubeleid van de Europese Unie te kijk gezet.

Beeld anp

1. Groot nieuws in autoland?
Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's, heeft een miljoenendeal met Fiat Chrysler gesloten, om te voorkomen dat een van de grootste autofabrikanten ter wereld wordt gestraft voor zijn gebrekkige milieuprestaties.

Autoconcerns worden in Europa afgerekend op de milieuprestaties van álle auto's en bedrijfswagens die ze hier aanbieden. Momenteel mag, gemeten over de totale 'vloot' auto's van een fabrikant, per voertuig niet meer dan 130 gram CO2 per kilometer worden uitgestoten.

Vanaf volgend jaar mag binnen de autovloot elk voertuig maar gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer uitstoten en mag elke auto maximaal 3,9 liter brandstof per 100 kilometer verstoken. Autofabrikanten kunnen binnen hun vloot vieze modellen compenseren met milieuvriendelijke hybrides en elektrische auto's, die ook nog eens dubbel worden geteld.

Maar zelfs met die vijf jaar geleden zwaarbevochten knieval voor de auto-industrie, komt Fiat Chrysler niet aan de nieuwe Europese normen. Daardoor dreigt een boete die in 2021 kan oplopen tot een bedrag van 2 miljard euro.

2. Maar hoezo dan Tesla?
Fiat Chrysler heeft nu een verbond gesloten met Tesla. Op papier voegen beide bedrijven daarmee hun autovloot samen. Omdat Tesla alleen elektrische voertuigen maakt die zelf geen CO2 uitstoten, daalt op papier de gemiddelde uitstoot van elke auto in de samengevoegde vloot. De combinatie - en dus ook Fiat Chrysler, voldoet nu plots wel aan de nieuwe Europese normen. In feite heeft Fiat Chrysler met Tes­la zijn totale vloot groengewassen.

De deal heeft een Nederlands tintje: Fiat Chrysler is een Nederlandse nv en Tesla heeft zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam staan.

3. Wat betaalt Fiat Chrysler daarvoor?
Dat is het grote geheim. Zowel de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant als Tesla zwijgt daarover. Volgens The Financial Times gaat het om honderden miljoenen euro's. Een analist van zakenbank UBS schat dat Fiat Chrysler Tesla een half miljard euro betaalt. Een flink bedrag, maar altijd ruim minder dan de CO2-boete die de autogigant te wachten stond.

4. Wat heeft Tesla daar aan?
In feite verkoopt Tesla zijn milieuvriendelijke imago aan de hoogste bieder. Tesla zou zelf het initiatief hebben genomen voor de deal en zich aan meerdere autofabrikanten hebben aangeboden. In de VS leverde een vergelijkbaar opzetje het merk al ruim 360 miljoen euro op.

Dat kan het gemakkelijk doen omdat zowel de Europese als de Amerikaanse regelingen uitgaan van uitstoot door auto's zelf; bij Tesla komt de CO2-uitstoot uit de elektriciteitscentrales die stroom opwekken waarmee de Tesla's worden gevoed.

Voor Tesla komt de deal financieel als geroepen. Het bedrijf worstelt nog altijd met zijn autoproductie,vooral bij het nieuwe instapmodel. Het bedrijf moet om de problemen op te lossen steeds weer een flinke hap uit zijn financiële reserves nemen.

5. Mag dat allemaal?
Merkwaardig genoeg wel ja. De Europese Commissie prijst de sluiproute zelfs min of meer aan. Aanpakken van zo'n 'open pool' is ook moeilijk, omdat veel grote fabrikanten in feite dezelfde truc uithalen met hun dochtermerken. Zo compenseert Volkswagen Groep benzineslurpers van dochters Porsche, Bugatti en Audi met milieuvriendelijker modellen en de blauwe diesels van dochter Volks­wagen.

Ook Peugeot vormt zo'n pooltje, met Opel. Maar dat is minder vreemd omdat de Duitse autofabrikant vorig jaar door de Fransen werd overgenomen - en die overname op papier nog moet worden afgerond. Een pool tussen Toyota en Mazda is om die reden evenmin verrassend; de twee werken al nauw samen bij het ontwikkelen van modellen.

Er zit wel een addertje onder het gras. Fiat Chrysler zal razendsnel aan de slag moeten om alsnog in eigen huis voor milieuvriendelijkere alternatieven te zorgen. De afspraak met Tesla mag maar voor een kalenderjaar tellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden