Den Haag en Parijs strijden samen tegen techbedrijven met te veel macht over de markt

Nederland en Frankrijk hebben in Brussel een voorstel gedaan om tot actie over te gaan tegen techbedrijven met een zogenoemde poortwachterspositie.

Beeld AP

Van een bedrijf met een poortwachterspositie is sprake wanneer de consument er ‘nauwelijks omheen kan’.

Nederland wil dat er op Europees niveau instrumenten komen om in te grijpen zodra zo’n platform te veel macht over de markt krijgt. Dat kan uiteenlopen van de strenge toelatingseisen voor de appstore van Apple tot Google dat eigen merken voorrang geeft op de advertentiemarkt, ten koste van kleinere bedrijven. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken, CDA): “Soms worden digitale platforms te machtig. (…) Een Europese toezichthouder moet hier effectief tegen optreden.”

Keijzer diende het plan samen met haar Franse collega van digitalisering Cédric O in. De twee zouden onder meer willen laten onderzoeken in hoeverre het mogelijk is bedrijven als Facebook en Apple te verplichten om gebruikers baas over eigen data te maken. Mocht je bijvoorbeeld een Facebookprofiel opheffen, dan moet je volgens het voorstel alle data die het platform heeft opgeslagen terug kunnen krijgen. Een ander idee is een verbod voor platforms om eigen diensten voor te trekken. Denk aan Google dat video’s van YouTube – waar het eigenaar van is – hoog in de zoekresultaten plaatst.

Tegenover het breken van de nog op te stellen regels, moeten boetes van ‘significante hoogte’ komen te staan. Het opsplitsen van bedrijven is wat O betreft wel degelijk een optie. “Maar echt als allerlaatste remedie,” zegt hij tegen The Financial Times.

Wetgeving in de maak

Den Haag en Parijs geven met het plan een eerste voorzet aan de Europese Commissie, die wetgeving van gelijke strekking in de maak heeft. Er is een lijst met twintig bedrijven opgesteld – met daarop onder meer Facebook en Google – waarvoor hoe dan ook strengere regels zullen gaan gelden. De lijst met bedrijven en bijbehorende regels, die kleinere concurrenten meer kansen moeten bieden, wordt nog voor het einde van dit jaar verwacht in Brussel.

Drie jaar geleden kreeg Google al een Brusselse mededingingsboete van 2,4 miljard euro, de hoogste ooit voor een dergelijk vergrijp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden