PlusNieuws

Containervaart ontregeld na coronabesmetting in haven China

Coronabesmettingen in een Chinese haven zorgen voor nieuwe stremmingen in de scheepvaart. De problemen die hierdoor ontstaan zijn misschien nog wel groter dan in maart, toen het Suezkanaal dagenlang werd geblokkeerd.

Hans Nauta
De Yantianterminal in Shenzhen. Beeld AFP
De Yantianterminal in Shenzhen.Beeld AFP

Opnieuw is de wereldwijde containervaart verstoord. Door coronabesmettingen in een van de grootste Chinese havens lopen internationale transporten vertraging op. Productiebedrijven en winkelketens kunnen daar nog lange tijd de gevolgen van merken, zelfs tot in de kerstperiode.

Eind mei ging de Yantianterminal in Shenzhen een week dicht nadat werknemers positief hadden getest op Covid-19. Nu draait de haven nog altijd maar op 70 procent. Zo’n vijftig containerschepen liggen te wachten bij de haven in Zuid-China en op de kades staan zo’n 350.000 geladen containers klaar, zeggen deskundigen tegen The Wall Street Journal. Door de achterstanden bij Yantian wijken rederijen uit naar andere havens, waar het dus ook extra druk is.

De situatie laat zien hoe kwetsbaar de containervaart is voor een relatief kleine uitbraak van het virus. Al sinds het begin van de coronacrisis is de containervaart ontregeld. Vorig jaar begon het met stilvallende fabrieken in China en allerlei logistieke belemmeringen. In maart dit jaar blokkeerde het vrachtschip Ever Given het ­Suezkanaal. Dat schip is nog altijd niet vrijgegeven door Egypte en grote klanten zoals Ikea wachten nog op goederen die aan boord zijn.

Duur transport

“Er zijn deskundigen die zeggen dat dit probleem in China ernstiger is dan de stremming van het Suezkanaal,” zegt Rogier Spoel, senior beleidsadviseur zee- en luchtvracht van ondernemersvereniging Evofenedex. “Het vaarschema van driehonderd grote containerschepen is ontregeld.”

Het containertransport is ontzettend duur geworden door de verstoringen, een tekort aan containers en de aantrekkende vraag naar grondstoffen en goederen. Om een container van 40 feet (12 meter) van Oost-China naar Rotterdam te verschepen, is een klant nu meer dan 11.000 dollar kwijt. Deze eeuw lag dat niet eerder zo hoog. In oktober schommelde de prijs nog rond de 2000 dollar, blijkt uit de prijsindex van Freightos, een onlinedienstverlener in de containervaart.

“De kosten voor een container zijn dusdanig hoog geworden dat het transport duurder kan zijn dan de vervoerde goederen,” zegt Spoel. “Grote ondernemingen hebben vaak wel strategische voorraden, maar voor het mkb en winkelketens nadert het punt waarop ze bestellingen annuleren. Indien mogelijk halen ze hun producten van dichterbij, uit Oost-Europa of Turkije.”

Piekseizoen komt eraan

Dat de containerprijzen vorig jaar in de eerste fase van de coronacrisis laag bleven, kwam doordat de vraag naar transport sterk terugviel, zegt Spoel. “Containerlijnvaartrederijen haalden schepen uit de vaart, ook in de tweede helft van 2020, toen de marktvraag weer aantrok. Daardoor is er nog altijd een zekere schaarste die de prijzen opstuwt.”

Het piekseizoen komt eraan, waarbij ondernemers zich voorbereiden op het terug-naar-schoolseizoen en de feestdagen. Spoel: “Kerst lijkt ver weg, maar inderdaad, gewoonlijk worden nu de bestellingen geplaatst voor het einde van het jaar. In de zomer worden de producten voor het najaar verscheept. Het effect van zo’n stremming in China kan dus wel even doorwerken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden