Containerschip in Suezkanaal los, scheepsverkeer weer op gang

Het containerschip Ever Given, dat vorige week dinsdag vastliep in het Egyptische Suezkanaal, is los. Het enorme schip is losgemaakt met behulp van sleepboten en baggeraars. Het scheepsverkeer komt weer op gang.

null Beeld AP
Beeld AP

Nadat maandagochtend de achtersteven van het schip loskwam, is nu ook de voorkant los. Het schip is op eigen kracht weer onderweg, volgens de kanaalautoriteit. De Ever Given was in een zandstorm overdwars in het zuidelijke deel van het Suezkanaal komen te liggen.

Achtersteven

Onder luid getoeter en gejuich van de zeker veertien aanwezige sleepboten en haar bemanningsleden, kwam er maandagochtend in alle vroegte enige beweging in de achtersteven van de Ever Given. De hoek waarin de 400 meter lange en 224.000 ton wegende kolos ligt, werd van 30 naar 10 graden gedraaid.

Daarbij werd voor het eerst een grote zeesleper ingezet van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage, een dochteronderneming van Boskalis. Nadat de achtersteven was losgetrokken, arriveerde maandag een tweede zeesleper die vooral aan de neus van het schip trok. Zo werd die weer richting de vaargeul geloodst. Voorzichtig, want als er te veel trekkracht werd gebruikt kon het schip kapot gaan.

Volgens Boskalis-topman Peter Berdowski was dat de echte uitdaging in het belangrijke handelskanaal in Egypte. Temeer omdat het lostrekken enorm veel kracht vergt. De twee zeeslepers die Boskalis liet komen, kunnen samen zo’n 400 ton verstouwen. Samen met elf andere sleepboten in het kanaal hebben zij de klus geklaard.

Nog maanden problemen

De problemen als gevolg van de opstopping in het Suezkanaal kunnen nog weken tot maanden gaan duren, zegt de Rotterdamse containerterminal ECT. Dat komt omdat er nu waarschijnlijk veel schepen tegelijk op Rotterdam afkomen. De containerterminal is inmiddels druk bezig met het treffen van voorbereidingen op de aanstaande drukte.

Het is volgens ECT op dit moment nog moeilijk in te schatten wanneer de extra drukte zal komen. De containerterminal maakt continu inschattingen van de verwachte toestroom aan schepen en informeert onder meer rederijen hierover. Wanneer te veel schepen tegelijk aankomen in Rotterdam, zullen ze waarschijnlijk moeten wachten op zee, legt een woordvoerder uit.

Tien miljard per dag

De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Suezkanaal en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie.

Sommige rederijen kozen er vanwege de blokkade voor hun schepen om te laten varen rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop. Onder meer containervervoerders Maersk en CMA GGM namen dat besluit om de blokkade te omzeilen.

null Beeld EPA
Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden