Coca-Cola blijft sponsor van de Olympische Spelen

Frisdrankenfabrikant Coca-Cola blijft tot 2032 sponsor van de Olympische Spelen. Het Amerikaanse bedrijf tekende een contract voor de jaren na de Spelen van 2020 in Tokio met het Internationaal Olympisch Comité (IOC). 

James Quincey, president en ceo van Coca-Cola, bij een persconferentie waarin het sponsorcontract werd toegelicht. Beeld AFP

Coca-Cola is al sinds 1928 onafgebroken sponsor van de Spelen. Door de nieuwe deal is Coca-Cola niet meer de enige drankensponsor. Het Chinese zuivelbedrijf China Mengniu Dairy wordt van 2021 tot en met 2032 de officiële zuivelsponsor van de Spelen.

Financiële details zijn niet naar buiten gebracht, maar volgens bronnen zouden de twee bedrijven 3 miljard dollar betalen in de komende twaalf jaar. Coca-Cola-topman James Quincey wilde alleen kwijt dat het om een ‘groot contract’ gaat.

Foodwatch noemt de contractverlenging met Coca-Cola ‘teleurstellend’. Volgens de belangenorganisatie blijven de Olympische Spelen ‘op deze manier een uithangbord voor junkfood’.

 Foodwatch had gehoopt dat de stap van McDonald’s, dat eerder stopte met de sponsoring van de Spelen, navolging zou krijgen. Volgens de organisatie zouden de Olympische Spelen in het licht van de ‘obesitas-epidemie’ niet moeten worden gebruikt ‘om junkfood een sportief imago te geven’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden