Boeing 737 MAX weer toegestaan in Europees luchtruim

De gewraakte Boeings van het type 737 MAX, die bijna twee jaar om veiligheidsredenen aan de grond bleven, staan voor een terugkeer in het Europese luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteit EASA stelt na een uitgebreide analyse dat het vliegtuig veilig weer in dienst kan worden genomen.

De Boeing 737 MAX. Beeld REUTERS
De Boeing 737 MAX.Beeld REUTERS

Door crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden. Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.

Later kreeg ook de Amerikaanse toezichthouder FAA scherpe kritiek, omdat de instantie Boeing onvoldoende controleerde en zo de veiligheid van reizigers niet kon garanderen.

De Verenigde Staten en Brazilië schrapten het vliegverbod in november vorig jaar. In Canada mogen de toestellen vanaf vorige week weer vliegen. De EASA had in november al gezegd de Europese toelating ‘vanaf midden januari’ te verwachten.

Het kan overigens nog wel nog even duren alvorens de toestellen weer passagiers mee zullen nemen, aldus de EASA. Eerst moet namelijk nog aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moeten er software-updates worden uitgevoerd, moeten de piloten een opleiding krijgen en moet er met elk toestel een testvlucht worden uitgevoerd zonder passagiers.

In Nederland heeft het Duitse moederbedrijf van touroperator TUI het toestel in zijn vloot en ook Corendon heeft twee Boeings van het type 737 MAX.

Megaverlies Boeing door corona en 737 MAX

Boeing heeft vorig jaar een miljardenverlies geleden. De vliegtuigbouwer had last van de coronacrisis. Zwaar getroffen luchtvaartmaatschappijen stelden daardoor de levering van bestelde vliegtuigen uit of annuleerden bestellingen volledig. Ook het aan de grond houden van de 737 MAX gedurende een groot deel van het jaar speelde het bedrijf parten.

Verder moest Boeing fors afschrijven op de ontwikkeling van de nieuwe 777X-vliegtuigen en de planning daarvoor doorschuiven. De eerste toestellen van het nieuwe type komen nu pas laat in 2023 op de markt. Tot overmaat van ramp waren er ook nog productieproblemen bij de 787.

Afgelopen jaar zag Boeing 18,4 miljard dollar het bedrijf uitlopen, waarvan zo’n 4 miljard dollar in het slotkwartaal. Toen mocht de 737 MAX in de Verenigde Staten weer de lucht in en konden de leveringen worden hervat.

De omzet van Boeing daalde met haast een kwart tot 58,2 miljard dollar. De vliegtuigbouwer kwam tot een jaarverlies van net geen 12 miljard dollar, waarvan het merendeel veroorzaakt werd door de tak die vliegtuigen voor de burgerluchtvaart bouwt. Wel heeft Boeing nog een orderboek bij die tak ter waarde van 282 miljard dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden