Bij Heineken verdwijnen 8000 banen, 300 daarvan in Nederland

Bierbrouwer Heineken schrapt wereldwijd 8000 banen, bijna 10 procent van het totaal. In Nederland verdwijnen 300 arbeidsplaatsen.

null Beeld Hollandse Hoogte /  ANP XTRA
Beeld Hollandse Hoogte / ANP XTRA

De brouwer greep vorig najaar al in op het Amsterdamse hoofdkantoor en de twee regionale hoofdkantoren elders in de wereld. Daar verdwijnt dit kwartaal al 20 procent van de 1700 banen.

De nieuwe ingreep treft de komende twee jaar ook de landenorganisaties, waaronder Nederland. Het hoofdkantoor in Leiden, waar 400 mensen werken, kent sinds 2020 een vacaturestop en heeft een begin gemaakt met het schrappen van arbeidsplaatsen.

Volgens een woordvoerder van Heineken gaan in Nederland circa 300 banen verloren. De brouwer had vorig jaar beloofd dat er in coronajaar 2020 geen gedwongen ontslagen zouden vallen. “Maar vanwege de lockdowns en de economische situatie zijn ingrepen dit jaar onvermijdelijk,” zegt hij nu. De ontslagen zullen door de hele organisatie vallen. “Het is nog niet te zeggen waar het zwaartepunt zal liggen. De impact verschilt per markt, afhankelijk van de gevolgen van de pandemie.”

Evergreen

Met operatie Evergreen - naar de huiskleur van de Heinekenflesjes - wil de vorig jaar aangetreden topman Dolf van den Brink 2 miljard euro kosten besparen door efficiëntere productie, het schrappen van banen moet jaarlijks 350 miljoen euro opleveren. Voor de saneringsoperatie is 420 miljoen euro opzijgezet.

Volgens vakbond CNV slaat Heineken door met de sanering. “Het is zeer de vraag of zo’n harde ingreep wel nodig is,” zegt Roel van Riezen van CNV Vakmensen. “Net als veel andere bedrijven lijdt Heineken nu flink verlies. Maar er zit genoeg vet op de botten om deze periode te doorstaan. Het is de vraag in hoeverre het omzetverlies blijvend is. Zodra de lockdowns worden versoepeld en de horeca weer open gaan, veert de omzet weer op.

Volgens Van Riezen bestaat Evergreen vooral uit ingrepen in het personeelsbestand . “Er mag ook een evenwicht zijn tussen de belangen van aandeelhouders en van werknemers. Nu lijken werknemers te betalen voor de winst van de aandeelhouders.”

Investeringen

Volgens de brouwer bestaat de operatie ook uit investeringen. Onder meer in online bierverkoop, zoals via het Nederlandse Beerwulf. Daarnaast worden de activiteiten in alcoholvrije bieren opgevoerd. Heineken 0.0, dat in 2016 als eerste in Nederland werd gelanceerd, is inmiddels in 84 landen beschikbaar, sinds kort ook in Brazilië, Mexico en de VS.

Het alcoholvrije aanbod van zustermerken wordt ook uitgebreid en er komen meer alcoholarme varianten van het eigen merk, zoals Heineken Silver in China en Vietnam. "We zijn nu de grootste aanbieder van alcoholvrij in de wereld.”

Heineken is, met het huismerk en merken als Amstel, Tiger en Sol, nog altijd de tweede bierbrouwer ter wereld. Door de coronacrisis daalden de bierverkopen wereldwijd ruim 8 procent, vooral doordat de horeca moest sluiten.

Dicht

Momenteel is wereldwijd ruim 70 procent van de cafés die Heinekenbieren schenken dicht. Dat werd niet goedgemaakt door de iets hogere verkopen bij supermarkten en slijters.

De brouwer maakte daardoor over 2020, bij een omzetdaling van bijna 17 procent tot 23,8 miljard euro, 204 miljoen euro verlies. Dat kwam ook doordat de brouwer cafébazen te hulp schoot. Deze maand is opnieuw de huur kwijtgescholden van de 700 cafés die Heineken bezit of beheert.

In Groot-Brittannië, waar Heineken veel pubs bezit, moest het bedrijf afschrijven op de waarde daarvan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden