Beweging bij containerschip in Suezkanaal, maar te vroeg voor euforie

Eindelijk, er zit beweging in. De achtersteven van containerschip de Ever Given, dat sinds vorige week het Suezkanaal blokkeert, is losgetrokken. Het slechte nieuws: de voorkant van het schip zit nog altijd vast in een dikke laag klei.

Het vastgelopen containerschip Ever Given. Beeld AP
Het vastgelopen containerschip Ever Given.Beeld AP

Onder luid getoeter en gejuich van de zeker veertien aanwezige sleepboten en haar bemanningsleden, kwam er maandagochtend in alle vroegte enige beweging in de achtersteven van de Ever Given. De hoek waarin de 400 meter lange en 224.000 ton wegende kolos ligt, werd van 30 naar 10 graden gedraaid.

Daarbij werd voor het eerst een grote zeesleper ingezet van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage, een dochteronderneming van Boskalis. Inmiddels is ook een tweede sleper van Smit Salvage ter plaatse.

Later op maandag wordt, bij hoog water, geprobeerd ook de voorsteven van het schip uit de kleilaag te bevrijden. Dat wordt nog een hele klus, waarschuwt Boskalistopman Peter Berdowski. Hij vergeleek het schip in het Radio 1 Journaal met ‘een enorme walvis’ die vastligt op het strand. De achtersteven loskrijgen was volgens Berdowski nog het makkelijkste deel van de hele operatie.

Groot economisch belang

Van al te grote euforie is dus nog geen sprake. Toch valt het voorzichtige gejuich wel te begrijpen, want het Suezkanaal is van vitaal belang voor de mondiale economie. Ongeveer 12 procent van de totale wereldhandel loopt via het 193 kilometer lange kanaal.

Dat het kanaal nu al sinds vorige week dinsdag is gestremd, kost miljarden euro’s per dag. Sommige rederijen laten hun schepen rond Kaap de Goede Hoop varen, bij Zuid-Afrika. Dat duurt één tot twee weken langer en kost veel meer brandstof. Andere reders kiezen ervoor te wachten voor het Suezkanaal. Inmiddels is de rij gegroeid tot zeker 369 schepen.

Welk besluit rederijen ook nemen, op korte termijn is het effect hetzelfde: er ontstaan bevoorradingsproblemen, vooral in Europa. In Nederland zeiden onder meer het moederbedrijf van Blokker en Big Bazar en EasyToys, specialist in seksspeeltjes, te vrezen voor vertraging.

Kans op een breuk

De wereld kijkt dan ook met ingehouden adem naar de nieuwe poging van vandaag. Boskalistopman Berdowski waarschuwt dat sleepboten niet oneindig kunnen trekken: daar is de Ever Given niet op gebouwd. In het ergste geval zou het containerschip kunnen breken.

Mocht lostrekken niet lukken, dan resteren volgens Berdowski twee opties. Optie één, het zogeheten ‘onderspoelen’ van het schip, geniet de voorkeur. Daarbij wordt met grote kracht water onder de schip gespoten, zodat de klei loskomt.

Werkt dat niet, is het een mogelijkheid containers te verwijderen om de Ever Given te lichter te maken. Een tijdrovende, ingewikkelde klus. Midden in de woestijn staat een stevige wind en er zou een kraan moeten worden aangerukt. Ondertussen zijn al de nodige werkzaamheden verricht. Zo is geprobeerd de voorsteven uit te graven, maar zonder veel succes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden