Bagage bij vliegramp in Moskou gered, passagiers dood

Vrouwen en koffers eerst? Bij de vliegramp in Moskou, afgelopen maandag, blijken tientallen passagiers hun koffers te hebben geëvacueerd. Wat heeft bijgedragen aan het hoge aantal slachtoffers.

Inzittenden van de Superjet met hun bagage tijdens de ramp Beeld -

De ramp begin deze week kostte 41 van de 78 inzittenden het leven.

De splinternieuwe Sukhoi Superjet kwam na twee eerdere pogingen tijdens de derde landing hard met de staart op de baan terecht, waarna ogenschijnlijk de brandstoftanks scheurden en het achterste deel van het toestel vlam vatte.

15 seconden nadat het toestel tot stilstand kwam, werd de eerst voordeur geopend, waarna de evacuatieglijbaan automatisch werd opgeblazen. Tien seconden later volgde de tegenoverliggende deur. 70 seconden later verliet de laatste – levende – inzittende het toestel.

Rolkoffertjes

Op video’s van de evacuatie is te zien dat meerdere reizigers hun bagage hebben meegenomen – tot rolkoffertjes toe. Op een Instavideo is een passagier te zien die op de landingsbaan zijn koffer inspecteert terwijl achter hem 43 medereizigers omkomen in de rook en de vlammen

Het gangpad van de Superjet is, zoals bij de meeste vliegtuigen, niet breed genoeg om te passeren. Dat betekent dat reizigers van de achterste rijen hebben moeten wachten tot hun medepassagiers de bagagebakken openden en hun koffers met zich meezeulden.

Bagagemanie

De bagagemanie is van alle tijden. Op een smartphonefilmpje dat in 2016 werd gemaakt in een Boeing 777 van Emirates, die na de landing in Dubai in brand vloog, is te zien dat paniekerige passagiers de bagagebakken openen, koffers over de hoofden van medepassagiers tillen terwijl de cabine zich met rook vult.

Hetzelfde gebeurde een jaar eerder bij een vergelijkbare incident met een ‘triple seven’ van British Airways in Las Vegas en in 2013 bij een vliegramp in San Francisco. In 2008, bij de crash van een 777 van BA op Heathrow, ging een passagier zelfs terug het vliegtuig in om zijn bagage op te halen.

Bij een evacuatieproef van de Amerikaanse veiligheidsdienst NTSB uit 2000 probeerde de helft van de proefpersonen bagage mee te nemen bij een evacuatie. Een enkeling was zelfs bereid daartoe tegen de stroom mensen in naar zijn koffer te lopen.

Levensbedreigend

Vorig jaar erkende 39 procent van de ondervraagden bij een enquête van de Britse Aeronautical Society dat ze bij een levensbedreigende evacuatie bezittingen zullen meenemen, ook als hun dat expliciet wordt verboden.

In Groot-Brittannië is dat gedrag nu strafbaar. Easa, de Europese veiligheidsdienst, scherpte vorig jaar de voorwaarden voor training van de cabinebemanning aan. En de Australische luchtvaartautoriteiten opperen dat bagagebakken automatisch op slot moeten als het licht voor riemen-vast brandt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden