Australië wil ‘verplichte gedragscode’ voor techbedrijven

Australië heeft vrijdag een ontwerpwet onthuld waarmee het Google en Facebook wil dwingen nieuwsmedia te betalen voor het overnemen van hun berichten. 

Facebook-baas Mark Zuckerberg.Beeld Hollandse Hoogte / AFP

Minister van Financiën Josh Frydenberg kondigde de ‘verplichte gedragscode’ aan nadat 18 maanden onderhandelen tussen de nieuwsindustrie en de techbedrijven niets had opgeleverd. Naast betaling voor inhoud, behandelt de code kwesties als toegang tot gebruikersgegevens, transparantie over algoritmen en rangschikking van inhoud in nieuwsfeeds en zoekresultaten op de platforms.

“Met deze veranderingen staat niets minder dan de toekomst van het Australische medialandschap op het spel,” aldus Frydenberg op een persconferentie. De minister zei dat wetgeving die de code implementeert de komende weken in het parlement zal worden geïntroduceerd en ‘aanzienlijke boetes’ zal bevatten die de technologiebedrijven honderden miljoenen dollars kunnen kosten.

Hoewel de code uiteindelijk van toepassing zou kunnen zijn op elk digitaal platform dat Australische nieuws gebruikt, zei Frydenberg dat het zich in eerste instantie zou richten op Facebook en Google, twee van ’s werelds rijkste en machtigste bedrijven.

Het initiatief van Australië wordt wereldwijd nauwlettend gevolgd, aangezien nieuwsmedia overal ter wereld zien dat steeds meer onlineadvertentie-inkomsten naar Facebook, Google en andere grote technologiebedrijven gaan.

Onder vuur in het Amerikaanse Congres

De vier grootste techbedrijven van de wereld moesten zich afgelopen week verantwoorden in het Amerikaanse Congres. Jeff Bezos (Amazon), Tim Cook (Apple), Sundar Pichai (Google) en Mark Zuckerberg (Facebook) vertegenwoordigen een gezamenlijke bedrijfswaarde van bijna 5 biljoen dollar. De techbazen speelden in op Amerikaans patriottisme, in de hoop Congresleden gunstig te stemmen en aan meer regels te ontkomen.

“In tegenstelling tot veel andere landen ondersteunt dit geweldige land waarin we leven ondernemerschap en stigmatiseert het nemen van risico’s niet,” loofde Jeff Bezos. Mark Zuckerberg wees naar China, waar concurrent TikTok vandaan komt. China, waarschuwde Zuckerberg, bouwt een ‘eigen versie van het internet, gericht op heel andere ideeën, en ze exporteren die visie naar andere landen’. Oftewel: geef ons de ruimte, of China is ons straks voor. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden