Arbeidsorganisatie: meer winst met vrouwen in de leiding

Vrouwen in leidinggevende functies zorgen voor betere bedrijfsresultaten, zo stelt de VN-arbeidsorganisatie ILO. “Als je als bedrijf succesvol wilt zijn, maak je van genderdiversiteit een speerpunt.’’

2016-11-29 15:13:20 AMSTERDAM - Luchtfoto met overzicht van kantoorpanden op de Zuidas in Amsterdam Zuid. ANP JOHN GUNDLACH Beeld anp

De winst van bedrijven waar vrouwen (mede) de dienst uitmaken, stijgt wel 10 tot 15 procent sneller dan bij bedrijven waar alleen mannen het voor het zeggen hebben, met uitschieters tot wel 25 procent. Ook de reputatie van een bedrijf krijgt een flinke boost als vrouwen er de scepter zwaaien, ontdekten onderzoekers van de arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties. Bijna dertienduizend bedrijven uit zeventig landen namen deel aan de studie.

Niet alleen de resultaten vertonen een stijgende lijn als er vrouwen aan de top staan, het wordt ook makkelijker om talent aan te trekken én te behouden, stelt 57 procent van de ondervraagde bedrijven. Een meerderheid van de ondernemingen (54 procent) zegt daarnaast verbeteringen te zien op het vlak van creativiteit, innovatie en openheid. Ruim een derde van de bedrijven geeft aan dat het de klantenbinding vergemakkelijkt.

ILO-directeur Deborah France-Massin hoopt dat het rapport Women in Business and Management, The business case for change een spreekwoordelijk steuntje in de rug wordt voor jonge ambitieuze vrouwen. “We hadden een positieve correlatie verwacht tussen genderdiversiteit en het succes van bedrijven, maar deze resultaten zijn echt een eyeopener”, aldus France-Massin.

Eyeopener

“Dit rapport stuurt een krachtig signaal uit om meer vrouwen in een managementfunctie te krijgen. Slimme bedrijven die succesvol willen zijn in de wereldeconomie, zouden van genderdiversiteit een speerpunt moeten maken.”

De Belgische hoogleraar Lutgart Van den Berghe, onafhankelijk bestuurder bij verschillende bedrijven, is niet verbaasd over het succes van vrouwelijke managers. Hij waarschuwt wel voor een veel gemaakte fout: “We moeten altijd blijven opletten met causale verbanden. Op rationele gronden kan ik verschillende redenen bedenken waarom bedrijven met meer vrouwen aan de top ook beter scoren op het vlak van imago en talent. Maar is dat de verdienste van die vrouwen, of voelen vrouwen zich beter thuis bij bedrijven waar al aandacht is voor dit soort zaken? Zeg maar de kip-eidiscussie.”

Vrouwelijke leidinggevenden werken volgens de ILO vaker in hr en financiële en administratieve beroepen. Functies die, volgens de onderzoekers, als ‘minder strategisch’ worden beschouwd en die minder uitzicht geven op een functie als ceo of lid van de raad van bestuur. Bijna 80 procent van de (grote) bedrijven houdt volgens de ILO vast aan een mannelijke ceo. Bedrijven met vrouwelijke leidinggevenden zijn vaker kleine ondernemingen.

Nattevingerwerk

Voor Elke Jeurissen, medeoprichter van het adviesbureau Glassroots waarmee ze bedrijven ondersteunt bij veranderingstrajecten, is (meer) genderdiversiteit niet louter een vrouwenzaak, maar een strategisch gegeven. “En dan moet je daar ook zo naar handelen. Weg van het nattevingerwerk, maar de diagnose stellen en een traject uitstippelen waar je als bedrijf naartoe wilt. Ik vergelijk het graag met het klimaatdebat. Ook daar is er al veel langer academisch bewijs, maar pas nu zijn we erin geslaagd om er een echt debat over te voeren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden