Anglicaanse kerk publiceert online geboden: ‘Gij zult niet boos twitteren’

Reageer niet te gehaast, gebruik geen anonieme aliassen en onthoud dat alles wat je online post over de hele wereld is te lezen en zien. Met deze en nog zeven andere online geboden wil de Anglicaanse Kerk sturing geven aan zijn gevolg, maar ook aan ongelovigen en anders gelovigen, over hoe men zich zouden moeten gedragen op sociale media.

Aartsbisschop van Canterbury Justin Welby Beeld AFP

De geboden zijn volgens de Anglicaanse kerk bedoeld om het groeiend ‘cynisme en misbruik’ op sociale media in te dammen. Primaat van de Anglicaanse Kerk, aartsbisschop van Canterbury Justin Welby, publiceerde zijn digitale antwoord op de tien leefregels die God aan Mozes gaf maandag.

Zijn oproep bestaat uit een digitaal handvest gepubliceerd met daarin vijf christelijke waarden en tien online richtlijnen, die op iedereen van toepassing zijn. De tien online geboden wijzen sociale mediagebruikers er onder meer op geen te persoonlijke foto’s online te plaatsen en zeer persoonlijke informatie niet te delen. Ook bevat het een waarschuwing over het delen van mogelijk onjuiste informatie.

Met de oproep wil de aartsbisschop geen kritiek leveren op sociale media zelf. In tegendeel. Volgens hem zijn sociale media juist een uitkomst, die christenen in staat stellen het goede nieuws van Jezus Christus snel met elkaar te delen.

“Maar deze kans brengt grote nadelen met zich mee als gebruikers van sociale media elkaar online niet met dezelfde vriendelijkheid en gezond verstand benaderen als in het dagelijks leven.”

De kerk roept sociale mediagebruikers op een link te delen, waarmee zij toezeggen zich aan deze online leefregels te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden