Een op oude plastic vaten drijvend kubushuis van Finch Floating Homes in de Baai van Manila. Deze week trekt er een gezin in de woning.

Plus

Amsterdamse oplossing voor Filipijns probleem: liever op het water wonen dan erin

Een op oude plastic vaten drijvend kubushuis van Finch Floating Homes in de Baai van Manila. Deze week trekt er een gezin in de woning. Beeld Finch Floating Homes

Op de Filipijnen heerst woningnood. Duurzame, stormbestendige drijvende huizen van Finch Floating Homes uit Amsterdam zouden zomaar een oplossing voor dit probleem kunnen zijn.

Deze week neemt voor het eerst een familie haar intrek in een van de Finch Floating Homes in de Baai van Manila om te testen hoe bewoonbaar het drijvende huis is. 

Het prototype van dit huis werd vorig jaar gebouwd door Joran van Schaik (28) en Pieter Ham (30), promovendus aan de Technische Universiteit Delft. Het tweetal werkte daarbij samen met Filipijnse aannemers.

“In 2015 gingen Joran en ik naar de Filipijnen om te kijken wat er gedaan kon worden op het gebied van huizenbouw. Het eerste dat ons opviel was dat er veel wateroverlast was. Veel mensen wonen in huizen die twee keer per dag overstromen,” vertelt Ham.

De drijvende woningen worden met lokale aannemers gemaakt en zijn voor het grootste deel opgetrokken uit hout. Beeld Finch Floating Homes

Tijdens dat hoge water overstromen de septische tanks van de huizen ook. “De mensen leven daardoor eigenlijk in een riool,” zegt Van Schaik.

De overstromingen in de Filipijnen worden veroorzaakt door zowel klimaatverandering, waardoor het waterpeil stijgt, als door zakkende grond. “Dat is een gevolg van overbevolking. Er wordt steeds meer grondwater opgepompt waardoor de grond steeds verder inklinkt.”

Inmiddels is sprake van een verzakking van 5 tot 10 centimeter per jaar. De rijstvelden in de omgeving van Macabebe zijn er onbruikbaar door geworden.

Traditioneel ontwerp

Finch Floating Homes, de producent van de drijvende woning, is een stichting die voortkomt uit de Amsterdamse modulewoningontwikkelaar Finch Buildings, een start-up van Jurrian Knijtijzer (34). Het idee van de drijvende huizen is losjes gebaseerd op de houten ‘stapelappartementen’ van Finch Buildings. Ze zijn speciaal ontwikkeld om het klimaat van de Filipijnen aan te kunnen.

“Onze inspiratie voor de drijvende huizen is de bahay kubo, een kubushuis, een traditioneel Filipijns bouwwerk dat op palen staat. Dat kan helemaal open, waardoor de wind er goed doorheen kan om voor verkoeling te zorgen in de Filipijnse hitte. Het overhangende dak zorgt voor bescherming tegen de zon,” aldus Ham.

Door de snelzakkende grond gaat een huis op palen niet lang mee. Een drijvende woning heeft geen last van die bodemdaling. In geval van storm zou zo’n huis gewoon moeten blijven drijven. “De huizen zijn helemaal af te sluiten zodat de wind er omheen gaat,” aldus van Schaik. Onderdelen die toch beschadigd raken zijn makkelijk te vervangen.

Lokale business

De kosten voor een Finch Floating Home moeten uitkomen op 8000 euro. Dat is ongeveer de gemiddelde prijs van een sociale huurwoning in de Filipijnen. Van Schaik: “We hebben er bewust voor gekozen huizen te ontwikkelen voor jonge gezinnen die genoeg geld hebben voor een kleine woning. Op die manier hopen we er een lokale business van te maken waarin wij de rol van architect hebben en de huizen worden gebouwd door Filipijnse aannemers.”

Als de test een succes is, is het dus de bedoeling dat er meer drijvende huizen worden gebouwd in de omgeving. “We zijn daarvoor nog op zoek naar sponsors en partners,” zegt Ham, “de gemeenten Macabebe en Hagonoy zijn in elk geval positief over het project.”

In de verdere toekomst zouden de drijvende huizen ook in andere rivierdelta’s kunnen worden geplaatst. Bijvoorbeeld in Indonesië, Vietnam of Midden-Amerika. 

Finch Floating Homes, Project van TU Delft studenten Pieter Ham en Joran van Schaik, samen met Filipijnse aannemers. Beeld Finch Floating Homes

Massief houten huizen

De massief houten huizen van Finch Buildings worden geproduceerd in een fabriek en kunnen in hun geheel op een vrachtwagen naar locatie gereden worden. Daar kunnen de blokken tot zeven hoog worden gestapeld. Bomen die worden gekapt, worden voor de bouw van een Finch Building worden in veelvoud teruggeplant.

Inmiddels zijn er op verschillende plaatsen in Nederland drijvende woningen gerealiseerd, bijvoorbeeld in Leiden. Op de planning staan nog een appartementencomplex van 62 woningen in Monnickendam en een kantoorgebouw.

De stapelbare woningen zijn nog niet verkrijgbaar voor particulieren. Voorlopig worden de woningen vooral geleverd aan woningbouwverenigingen en projectontwikkelaars.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden