Interview

Amsterdam verliest pionierspositie laadpalen aan Berlijn

Plugsurfing, de grootste aanbieder van laadpalen voor elektrische auto’s, is opgericht door een Nederlander en een Brit. Amsterdam is de bakermat van veel laadpioniers, en Nederland de grootste markt, maar het bedrijf zit in Berlijn.

Amsterdam zou worden overschat als techwalhalla. Beeld Yoko Heiligers

Zijn accent en woordkeuze verraden een lang­duriger verblijf buiten de landsgrenzen. Al zeven jaar is Jacob van Zonneveld bezig met Plug­surfing, de grootste aanbieder van laad­palen voor elektrische auto’s in Europa. Niet vanuit Amsterdam, maar vanuit Berlijn. Bewust.

Amsterdam wordt volgens Van Zonneveld overschat als techwalhalla. “Berlijn is groter, levendiger en aantrekkelijker. Er is een goed investerings­klimaat en er is voldoende talent, veel hoogopgeleide jonge mensen die ambitieus zijn en crea­tieve dingen willen doen. Zeker in deze tijden is goede mensen vinden in Amsterdam lastig, iedereen klaagt steen en been.”

Hij merkt dat de Duitse stad een streepje voor heeft. “Als je tegen een sollicitant zegt dat je in Berlijn zit, slaan de meeste mensen aan. Sommigen verhuizen binnen een maand. Als je in Amsterdam zit en ze kijken naar de huizenprijzen, dan schrikt dat vaak af.”

Nederland is met ruim 47.500 palen met voorsprong Plugsurfings grootste markt – en daar zitten de thuisladers nog niet eens bij.

“Nederland is met afstand het meest volwassen. Het is geen toeval dat de grootste spelers hun oorsprong hebben in Nederland. EV Box, Fastned, Newmotion. Nuon doet het ook goed, dat is een leider op dit gebied. Amsterdam is een pioniersstad. Veel partijen kijken naar de ontwikkeling in Nederland om het in landen als Frankrijk en Duitsland volgens die lijnen te ontwikkelen.”

Jaguar, Kia en Tesla

Toch is Plugsurfing, met ruim 70 werknemers, niet gevestigd in zijn grootste markt, noch heeft het plannen hier een vestiging te openen. “Als we een tweede kantoor openen, wordt dat waarschijnlijk Parijs.”

Volgens Van Zonneveld wordt de Nederlandse pioniersgeest op het gebied van elektrisch laden hier door het bedrijfsleven, investeerders en overheid niet voldoende op waarde geschat. “Veel initiatieven vallen in buitenlandse handen als ze groter willen worden dan Nederland. EV Box heeft het grootste netwerk in Europa, maar heeft zich verkocht aan Engie uit Frankrijk om aan geld te komen.”

Newmotion is in handen gevallen van Shell. Fastned staat nu aan de beurs genoteerd, omdat het op een andere wijze niet voldoende groeigeld vond. De stap van nationaal naar internationaal is te groot. “Ik zie veel Nederlandse aanbieders die te gemakkelijk denken dat ze naar het buitenland kunnen gaan; dan investeren ze veel geld, maar vaak mislukt het, omdat ze op dezelfde manier te werk gaan als in Nederland. Wij hebben dat kunnen vermijden. Als de ene oprichter Nederlander is, de ander Brits en je zit in Duitsland, ben je vanzelf internationaal bezig.”

Van Zonneveld zette Plugsurfing in 2011 samen met de Brit Adam Woolway op, nadat hij op de koffie was geweest bij BMW. “Buiten BMW en Tesla zijn er eigenlijk geen autofabrikanten die nadenken over hoe klanten van hun elektrische auto’s onderweg aan stroom komen. Dat geeft hun een voorsprong.”

Maar Plugsurfing timmert ook aan de weg. “Zo zijn wij nu het superchargernetwerk voor Jaguar.” De Britten brachten een jaar geleden hun eerste elektrische bolide op de markt, de I-Pace. “Zeker in Nederland loopt dat model heel goed, dankzij onze samenwerking.” Onlangs voegde Plugsurfing ook Kia in Nederland toe, dat zijn elektrische e-Niro zo een duwtje wil geven. Ook Tesla is klant en met Leaseplan worden zeven Europese landen afgedekt.

Vele aanbieders, één systeem

Daarnaast is het aanbod van laadpalen sterk versnipperd. “Er zijn in Europa wel 200 aanbieders, maar ze sluiten niet op elkaar aan. Vergelijk het met de mobiele telefoon waarvoor je in elk land een andere simkaart nodig hebt. Wij sluiten al die netwerken op elkaar aan, zodat je met één systeem, laadpas of smartphone overal kunt opladen.”

Het bedrijf heeft nog een sprong gemaakt. Een aanzienlijk deel van de elektrische automobilisten rijdt zakelijk. Dan betaalt niet de rijder, maar het bedrijf of de leasemaatschappij de elektriciteitsrekening. Van Zonneveld: “Dat moet vaak nog heen en weer gefactureerd worden. Voor benzine heb je een tankpas; wij zijn de tankpas voor elektrisch rijden. Wij nemen dat afrekenen helemaal over, zelfs als je zakelijk thuis laadt en je moet worden vergoed voor de stroom die je hebt gebruikt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden