Update

Amazon en Bol.com halen Auschwitz-prullaria offline

Amazon en Bol.com verkochten diverse producten met afbeeldingen van concentratiekamp Auschwitz. De spullen werden aangeboden via externe partijen. Beide webwinkels hebben het aanbod inmiddels verwijderd.

Een van de schilderijen op Bol.com. Beeld Bol.com

Op Amazon konden mensen onder meer kerstversieringen aanschaffen met foto’s van het beruchte vernietigingskamp. Het Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau sprak daar schande van.

In een tweet van het Auschwitz Memorial zijn onder meer kerstballen te zien waarop de toegangspoort, de hekken met prikkeldraad en een wachttoren van het kamp te zien zijn. Amazon had ook een flesopener en muismat met afbeeldingen van Auschwitz in de verkoop. ‘Verontrustend’, aldus het museum.

Klanten konden in de webwinkel behalve decoraties ook muismatten en een flesopener aanschaffen met dergelijke afbeeldingen. Het Staatsmuseum noemde dat op Twitter ‘respectloos’. Die tweet is duizenden keren gedeeld. Veel mensen reageerden boos.

De toegang van het vernietigingskamp in Polen. Beeld EPA

Het is volgens The New York Times onduidelijk hoe lang de producten precies online stonden. Die zouden zijn aangeboden door een externe partij. Een woordvoerder van Amazon liet weten dat verkopers zich moeten houden aan de regels en anders strafmaatregelen riskeren. Ze wilde verder niet ingaan op de kwestie.

‘Alle verkopers moeten de richtlijnen volgen en er wordt actie ondernomen tegen hen die dat niet doen. Ook het eventueel verwijderen van hun account behoort daartoe.’ In de richtlijnen van Amazon is onder meer te lezen dat producten die te linken zijn aan ’menselijke tragedies’ verboden zijn.

Bol.com

Ook de Nederlandse webgigant Bol.com verkoopt woondecoraties met afbeeldingen van het vernietigingskamp in Polen. Via verkoopkanaal MuchoWow kun je diverse prenten met afbeeldingen waarop onder meer de toegangspoort van het kamp te zien is. 

In een reactie laat Bol.com weten dat de artikelen als ‘misplaatst en kwetsend’ worden ervaren door de webshop. “Daarom hebben wij verkooppartner MuchoWow gevraagd dit offline te halen. Binnen het geautomatiseerde systeem waar zij mee werken, is dit over het hoofd gezien.” MuchoWow biedt excuses aan aan iedereen die dit als kwetsend heeft ervaren, meldt Bol.com. Eerder reageerde de verkoopsite nog dat het niet aan hen was om te bepalen wat goed en fout is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden