Verkiezingen Bewaar

Wat vinden Paroollezers van het nieuwe coalitieakkoord?

Reinier van Dantzig (D66), Marjolein Moorman (PvdA) en Laurens Ivens (SP) bij de perspresentatie van het Amsterdamse coalitieakkoord.
Reinier van Dantzig (D66), Marjolein Moorman (PvdA) en Laurens Ivens (SP) bij de perspresentatie van het Amsterdamse coalitieakkoord. © ANP

Bijna zou Bart van der Kolk uit Lelystad terugkeren naar Amsterdam vanwege het linkse coalitieakkoord. Voor andere Paroollezers zijn de plannen juist helemaal niet bevredigend. Een greep uit de reacties van onze lezers.

'Weer in Amsterdam wonen' - Bart van der Kolk, Lelystad

'Fantastisch akkoord: minder ruimte voor de auto, meer voor groen en de fiets. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat Schiphol ophoudt met rupsje-nooit-genoeg te spelen. Grenzen zijn grenzen. En alle chocopastaonzinwinkels ook weg, heerlijk!

Zoals ik ooit in De Pijp woonde, voor de toeristeninvasie (en toegegeven: de yuppeninvasie), ik zou bijna weer in Amsterdam gaan wonen! Nu nog minimaal 4 jaar doorzetten voor dit nieuwe college. Daar hoort ook een linkse burgemeester bij, nietwaar Femke?'

'Hoop gevestigd op Den Haag' - Maxim van Rijs

'Gelukkig zijn er over vier jaar weer nieuwe gemeenteraadsverkiezingen! Hopelijk leert Amsterdam van deze desastreuze inschattingsfout en wordt deze coalitie hard gestraft door de kiezer. Dat is natuurlijk wensdenken.

Als het coalitieakkoord iets laat zien, is dat het sociale aspect vooral van één kant moet komen. Mijn hoop is gevestigd op Den Haag.'

Ook meepraten? Graag, dat kan onder dit bericht op Facebook.

'Nieuwe college houdt mogelijkheid van echt linkse politiek levend' - Jarmo Berkhout
'Dit is het college dat Amsterdam nodig heeft: overtuigd links beleid met lef uitvoeren is de enige manier om sociale en economische ongelijkheid, klimaatverandering en toerismeproblematiek tegen te gaan. Door vast te houden aan hun principes laten de coalitiepartijen zien dat ze niet bang zijn de confrontatie aan te gaan met Den Haag en de algehele verrechtsing in de landelijke politiek. Wat dus werkelijk hoopgevend is, is dat dit nieuwe college de mogelijkheid van echt linkse politiek levend houdt.'

'Er worden duidelijke keuzes gemaakt in het belang van de gewone mensen in deze stad - of het nou vluchtelingen, binnenstadbewoners of mensen met een laag inkomen zijn. In de Tweede Kamer zei een VVD'er onlangs dat de Republiek Amsterdam niet bestaat; feitelijk mag dat het geval zijn, maar als deze coalitie haar plannen uitvoert - en daar hoop ik in ieder geval erg op - dan blijft Amsterdam het bastion van vrijheid en gelijkheid dat het altijd geweest is.'

'Parkeerplaatsen niet opheffen maar voor groen vervoer' - Bulent Karay

'In plaats van 10.000 parkeerplaatsen op te heffen, lijkt het mij handiger om deze plekken (of een deel daarvan) te gebruiken als groene parkeerplaatsen. Denk hierbij aan elektrische carsharing mogelijkheden als Car2Go en Ioniq. Hierbij creëert men een bewustzijn van duurzaamheid en wordt het gebruik van groene auto's ook nog eens beloond. Zolang het openbaarvervoer niet vaker/langer rijdt, gaat de vraag naar alternatief vervoer niet afnemen. En om dan de Car2Go ipv de taxi of fiets te pakken om 01:00 uur 's nachts wanneer het vriest lijkt mij niet zo'n gek idee.'

'Vraag 10 euro aan elke gebruiker van Schiphol' - Olaf Bartelds
'Goed plan om vliegverkeer terug te brengen en te verduurzamen. Als iedere passagier bijvoorbeeld 10 euro bijdraagt aan een fonds dat co-investeert of subsidieert, kom je een eind: 700 miljoen per jaar alleen van Schipholgebruikers. Ik zou deze minimale bijdrage direct aan de passagier vragen, dus geen belasting of heffing via de algemene middelen. Mensen willen namelijk graag iets doen als het doel maar concreet is. Je kunt dan eventueel een paar duurzame kerosinefabrieken gaan bouwen, en andere grotere plannen realiseren.'

'Waarom wordt vertrek van Schiphol niet geëist?' - Rick Veltman
'Een teleurstellend, weinig concreet coalitieaccoord. Had echt gehoopt op meer durf en een forse kijk in toekomst. Waarom wordt het vertrek van de luchthaven Schiphol niet geëist door deze groene coalitie. Verplaats binnen nu en 5 jaar die ruimtevretende, vervuilende en geluidsoverlast veroorzakende industrie naar zee. Gebruik de kolossale vrijkomende ruimte voor honderdduizenden nieuwe woningen dicht op de stad. De huidige groene gebieden blijven dan verder onaangetast. De punten uit dit coalitieaccoord wordt politiek punniken met relatief kleine maar dure projecten.'

'De werkenden worden onevenredig getroffen' - Jeroen van Dalen
'Ambitieus, bewust en duurzaam. Ik ben overwegend positief. De auto weg uit het centrum en ruimte voor de fietser is een goede ontwikkeling. De hele ring 80 km/h daarentegen niet.'
'Ik vind het te ver gaan om de ozb en afvalstoffenheffingen te verhogen. Huizenbezitters betalen al bijzonder veel belasting. De werkenden worden onevenredig getroffen. In deze economische goede tijden is dat absoluut niet nodig. Er zou juist ruimte moeten zijn voor lastenverlichting. Iedereen moet er van profiteren. Niet alleen de minima, maar ook zeker de middenklasse/werkenden.'

'Ik denk dat er 4 jaar niks gebeurt' - Gert Bartels
'Leuke plannen maar als ik de coalitiepartners zie, zinkt me de moed in de schoenen. Geen ervaring, geen daadkrachtige uitstraling. Ik denk dat er 4 jaar niks gebeurt, naast wat discussie over fietspaadjes en fietstassen. Illegalen en bijstandstrekkers kunnen de vlag uithangen en de VVD en CDA moeten de boel over 4 jaar weer rechttrekken.'

'De eenzijdige, dwingende, compromisloze aanpak spat er vanaf' - Marc Schipperheijn
'Terwijl veel mensen eigenlijk stemden op die nette, welbespraakte, idealistische jongeling Jesse Klaver, kregen ze de ouderwetse linkse extremist Rutger Groot Wassink. En daar gaat Amsterdam nu de prijs voor betalen.'

'Want de plannen van deze "kneiterlinkse" coalitie zijn helemaal niet redelijk. Ze drukken een bepaalde visie op de maatschappij hardhandig door de strot van alle Amsterdammers, die letterlijk de rekening gepresenteerd krijgen. Het bedrijfsleven en de middenklasse, die toch al zwaar onder druk staan in Amsterdam en die naar alle waarschijnlijk juist niet op deze coalitie hebben gestemd, mogen betalen middels belastingen, parkeerproblemen, supply-problemen en criminele uitgeprocedeerde asielzoekende buren.'

'Extremisme heeft geen plek in het bestuur. En toch is dat helaas wat hier nu is gebeurd. Want links extremisme is nog altijd bon ton in Nederland. Het is wellicht niet zo dat alle tegensprekers in heropvoedingskampen worden gegooid, maar de eenzijdige, dwingende, compromisloze aanpak spat er van af. Geen fietstunnel onder het IJ, maar een fietsbrug die al het scheepsverkeer ondermijnt. AirBnb: verboden. Parkeermogelijkheden: weg. Belastingen: fors omhoog. Uitgeprocedeerde asielzoekers en krakers: welkom, ook al wordt hiermee de wet overtreden.'

'Het laat een eindeloze minachting zien voor de mening en belangen van andersdenkenden: extremisme. Ik wens de Amsterdammers veel sterkte.'

'Amsterdam gaat een voortrekkersrol spelen' - Pascal J.W. van den Noort
'Super trots: Amsterdam gaat een voortrekkersrol spelen in nieuwe mobiliteitsconcepten om autobezit te verminderen en bereikbaarheid te vergroten. Onderdeel hiervan is een onderzoek naar een gemeenschappelijk platform voor deelconcepten. Op het 'Digitale Netwerk Deelvervoer' dat door de gemeente wordt opgezet, kunnen wat mij betreft worden aangesloten: deelauto, deelfiets, deelscooter, parkeerplekken, plekken voor vrachtvervoer, taxi's, doelgroepenvervoer en pakketbezorging.'

'Een grote stap vooruit' - Ed Eringa

'Het nieuwe coalitie-akkoord is een grote stap vooruit voor Amsterdam, onder andere omdat de keuze van het vorige bestuur voor fiets boven auto krachtig onderschreven wordt. Wat het beoogde vervoersbeleid echter mist is de spreekwoordelijke  "wortel en stok" combinatie om automobilisten echt massaal op de fiets te krijgen.

Met het opheffen van parkeerplaatsen en een parkeertarief van 7,50 per uur is de stok voor automobilisten ruimschoots aanwezig, maar wortels in de vorm van  nieuwe fietsinfrastructuur ontbreken vrijwel geheel. Een voorbeeld is het ontbreken van plannen voor verbetering van de fietsverbindingen over het Noordzeekanaal, waar de forens uit Zaanstad nu nauwelijks alternatieven heeft voor de files van de Coentunnel.

Gezien de stormachtige opkomst van de e-bike is het traject Zaandam-Amsterdam uitstekend te doen, en is elk alternatief voor de hopeloos verouderde Hemwegpont van grote waarde. Of dat een brug, tunnel of kabelbaan wordt mag men met de provincie uitvechten, alle opties leveren groener verkeer en minder files in de stadsregio op. Vergelijkbare keuzes kunnen gemaakt worden voor betere fietsverbindingen met Hoofddorp, Amstelveen en Almere.

Geacht bestuur: straf de automobilist niet voor de matige fietsverbindingen met de plaatsen rond Amsterdam, maar doe er wat aan!'

'Verontrustend en arrogant' - Joan van den Hengel

'De plannen van de nieuwe coalitie vind ik verontrustend en bizar. Staat deze coalitie nog wel in de werkelijkheid? Amsterdam wordt door hen beschouwd als een communistische en autonome staat binnen Nederland waar er gespuugd wordt op ondernemers, toeristen (en mensen die geld verdienen aan toeristen), autobezitters, huiseigenaren en mensen met geld. De arrogantie van deze coalitie nekt onze stad.'

'Rotterdam juicht' - Donald Balhuizen

'Het vertrek van Schiphol zou niet betekenen dat er nieuwbouw komt. Het geld is er niet. Het vertrek van Schiphol zou een ramp zijn voor het rijk en voor Amsterdam.Is er dan niemand die wat verder kijkt dan zijn neus reikt? Deze maatregelen die de nieuwe coalitie wil invoeren is verwoestend voor Amsterdam.

Maar ja, Rotterdam juicht want nu krijgen ze alle profijt van het bedrijfsleven dat Amsterdam misloopt. Wie wil er nog investeren in Amsterdam? Ik hoop dat de middenklasse die op GroenLinks stemde, goed beseft welke schade ze hebben aangericht voor hun kinderen. Het is misschien leuk om even wat radicaal te zijn maar je gaat het wel voelen in je eigen portemonnee. Succes groene middenklassers.'

Via Facebook:

'Bewoonbare en socialere stad' - Eric Jellema

'Laat Amsterdam maar de trendsetter zijn! De verpretparkisering van de stad moet stoppen. Goed coalitieakkoord dat gaat voor duurzame leefbare en meer voor iedereen bewoonbare en socialere stad. Sommige maatregelen doen wat pijn, maar dat heb ik als binnenstadbewoner en auto­bezitter ervoor over!'

Meer over het nieuwe coalitieakkoord