Verkiezingen Bewaar

Dit zijn de belangrijkste plannen van de nieuwe coalitie

De lijsttrekkers tijdens de presentatie van het akkoord
De lijsttrekkers tijdens de presentatie van het akkoord © Mats van Soolingen

Wat wil de nieuwe coalitie met Amsterdam? Dit zijn de belangrijkste plannen uit het coalitieakkoord op een rij, per thema.

Wonen
Amsterdam gaat jaarlijks 7500 woningen bouwen. Dat is een hogere ambitie dan de 5000 per jaar uit afgelopen periode. Van de nieuwbouw vallen 2500 woningen in de sociale huur.

Het aantal middeldure woningen zal tot 2025 groeien van 27.200 tot 48.000. Hiervoor gaat een maximale huur gelden van 971 euro per maand.

In en om Amsterdam verrijzen de komende vier jaar 10.500 studentenwoningen. De helft van de nieuwbouw in de vrije sector gaat naar Amsterdammers die een woning achterlaten.

Onderwijzers en verplegers krijgen vaker voorrang. Het college gaat beleggers de pas afsnijden door een woonplicht in te stellen: wie een huis koopt, moet daarin ook wonen.

Vakantieverhuur van woningen mag niet langer dan 30 dagen per jaar, in drukke wijken komt mogelijk een verbod.  

Sociale zaken en onderwijs
Amsterdam zal extra geld steken in onderwijs en investeert in brede scholengemeenschappen, dat zijn scholen die vmbo, havo en vwo aanbieden. Dit moet de opkomst van categorale scholen stoppen.

Amsterdammers in de bijstand hoeven geen verplichte tegenprestatie te leveren en mogen ook nog eens bijverdienen, zonder dat dit ten koste gaat van hun uitkering.

Amsterdammers in de bijstand hoeven geen verplichte tegenprestatie te leveren en mogen ook nog eens bijverdienen

Mensen die minder dan 130 procent van het sociaal minimum verdienen, kunnen aanspraak maken op armoedegelden. Dit was 120 procent.

De aanpak van eenzaamheid in de stad wordt opgeschroefd.

Amsterdam opent een 24-uursopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers.    

Verkeer en vervoer
Autobezitters, ga even zitten. In een nieuwe Agenda Autoluw komt te staan dat het stadshart zoveel mogelijk autovrij wordt, dat geparkeerde auto's niet langer welkom zijn in de grachtengordel en er minder ruimte komt voor geparkeerde auto's in 'woonstraten' in de rest van de stad.

In 2025 moeten er 7000 tot 10.000 plekken zijn opgeheven, en stijgt het hoogste parkeertarief op straat naar €7,50 per uur. De maximumsnelheid gaat zoveel mogelijk naar 30 kilometer per uur in woonstraten, en 80 op de ring A10.

Minder concreet is het coalitieakkoord over nieuwe metrolijnen. Zowel de Oost/Westlijn, het sluiten van de Ringlijn als het verlengen van de Noord/Zuidlijn wordt onderzocht. Fietsers krijgen meer ruimte, zowel op de weg als qua financiering.

Lokale belastingen
Hogere belastingen voor toeristen, inwoners en bedrijven liggen in het verschiet. De toeristenbelasting stijgt het meest, maar ook huizenbezitters gaan meer betalen.

Voor het eerst in jaren gaat het OZB-tarief omhoog, eenmalig met 2 procent in 2019 en daarna jaarlijks met de inflatie.

In een nieuwe Agenda Autoluw komt te staan dat het stadshart zoveel mogelijk autovrij wordt

Ook de jaarlijkse afvalstoffenheffing stijgt omdat de kwijtschelding voor minima hier weer uit betaald moet worden.

De reclamebelasting wordt opnieuw ingevoerd, en ook de leges voor gemeentelijke diensten en vergunningen gaan omhoog.

Voor erfpachters is er wel een mazzeltje. Wie voor 2020 overstapt naar het nieuwe erfpachtstelsel, krijgt eens een extra korting van 10 procent bovenop de bestaande voordeelregelingen.    

Duurzaamheid en groen  
Niet in 2050, maar in 2040 moet Amsterdam al aardgasvrij zijn, 10 jaar eerder dan de rest van Nederland. Een fonds met 150 miljoen euro richt de coalitie ervoor op om dit te betalen.

De eerste drie wijken gaan de komende jaren al van het gas af. Ook is de afspraak dat de woonlasten voor minima en middeninkomens niet mogen stijgen vanwege de energietransitie. De kolenopslag verdwijnt per 2030 uit de haven van Amsterdam.

Op microniveau komt de stad met een verbod op de verkoop van bont, levende kreeften en krabben op de markt. Bij een nieuw meldpunt kunnen regels aangemeld worden die vergroening van de stad in de weg staan.

Meer over het nieuwe coalitieakkoord

Volg alle updates over het nieuwe gemeentebestuur in ons blog.

Meer groen, minder auto's: de nieuwe coalitie is duidelijk links en progressief.

Links Amsterdam versus een rechts kabinet: dat gaat knetteren.

Rutger Groot Wassink: 'Dit coalitieakkoord is ambitieus'