live

Alles over het Amsterdamse coalitieakkoord

Alles over het coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP.

Live

Bekijk nieuwe update(s).
  1. Dit gebeurde er rondom het akkoord

    Reikhalzend keken Amsterdammers uit naar het nieuwe coalitieakkoord. Vandaag was het dan eindelijk zover. En dat ging zeker niet ongemoeid aan de Amsterdammers voorbij. Lees hier een verzameling van de belangrijkste punten van het akkoord en de reacties erop.

  2. 'Eenzijdige, dwingende aanpak'

    Wat vinden lezers van Het Parool van de nieuwe plannen voor Amsterdam? De reacties zijn wisselend: van 'overwegend positief' tot 'de moed zinkt me in de schoenen'. 'De plannen van deze "kneiterlinkse" coalitie zijn helemaal niet redelijk.'

  3. 'Verhogen parkeertarief onverstandig'

    Detailhandel Nederland vindt het Amsterdamse voornemen om de parkeertarieven in de binnenstad te verhogen ook "een onverstandige maatregel".

    "De tarieven moeten dienen om parkeerdruk te reguleren en niet als melkkoe," zegt directeur Dolf Kloosterziel. "Het college houdt geen rekening met de verduurzaming van de auto. De elektrische auto heeft de toekomst en is straks niet meer welkom in het centrum van Amsterdam.''

    Hij zag de bui al hangen tijdens de formatie van dit college: "GroenLinks ziet Amsterdam het liefst als een natuurgebied, maar we moeten er met elkaar wonen, werken en recreëren."

    Parkeerplekken opheffen mag van de organisatie, maar niet als ze, zoals in Amsterdam, dagelijks worden gebruikt.

    Detailhandel Nederland vindt 'park and ride' een stuk aantrekkelijker en efficiënter, de auto wordt aan de rand van de stad gezet en de gebruiker reist met ov of fiets naar het centrum.

    De organisatie dringt juist al jaren aan op verlaging van de parkeertarieven om verloedering van binnensteden en winkelleegstand tegen te gaan. Anti-autobeleid maakt dat klanten zich minder welkom voelen, zeker als er ook geen goede verbinding met het openbaar vervoer is.

  4. Kritiek op autoplannen

    Op straat parkeren in de Amsterdamse binnenstad gaat straks tot 7,50 euro per uur kosten. Nu is de bovengrens nog 5 euro.

    Een parkeerplek vinden wordt ook moeilijker gemaakt: het nieuwe college van GroenLinks, D66, PvdA, SP, wil maximaal 10.000 parkeerplaatsen opdoeken om de binnenstad autoluw te maken.

    Directeur Peter Staal van de KNAC, die opkomt voor de belangen van automobilisten, is bang dat het nieuwe Amsterdamse college van b. en w. zich een beetje afsluit van de realiteit.

    "We staan met de komst van elektrische auto's aan de vooravond van een revolutie." Staal vraagt zich af waar "al die stille, milieuvriendelijke auto's moeten staan als de stad duizenden parkeerplaatsen opheft". De KNAC maakt zich bovendien zorgen om de vrijheid van mensen om te kiezen voor automobiliteit.

    Met een maximum van 7,50 euro is het uurtarief voor parkeren op straat in de hoofdstad straks flink hoger dan in de andere grote steden: in Den Haag maximaal 2,65 euro, in Utrecht 4,63 euro en in Rotterdam 4 euro per uur. Parkeergarages zijn doorgaans duurder.

  5. Natuurorganisaties verheugd

    Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord Holland, en Natuur & Milieu reageren 'verheugd' op de Schipholparagraaf in het nieuwe coalitieakkoord.

    De organisaties melden in een persbericht: 'Dit is de eerste keer dat een grote aandeelhouder van Schiphol aangeeft dat groei van de luchthaven onwenselijk is. Het nieuwe college laat zich als duurzame en verantwoordelijk aandeelhouder van Schiphol Group zien.'

    In het coalitieakkoord staat dat groei van Schiphol voor Amsterdam ongewenst is en na 2023 alleen mogelijk als de luchthaven de meest duurzame is van Europa en geen landingsplaats voor vakantievluchten.

    Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “De gemeente werkt niet mee aan groeiplannen van Schiphol. Dit is een belangrijk signaal in de landelijke luchtvaartdiscussie."

  6. Kritiek van de rechtse oppositie

    'Symboolpolitiek', 'ouderwets graaisocialisme' en 'de makkelijke weg'; de rechtse oppositie stoort zich aan de lastenverhogingen die het nieuwe college vandaag presenteerde. De reacties: 'We gaan redden wat er te redden valt.'

  7. Wat vindt u?

    Een onmiskenbaar progressief coalitieakkoord presenteerden GroenLinks, D66, PvdA en SP vandaag. Het Parool is benieuwd naar uw mening: wat vindt u?

  8. Reactie Jazie Veldhuyzen (Bij1)

    Er zitten veel goede punten in het akkoord, maar ze gaan niet altijd ver genoeg, vindt Jazie Veldhuyzen (Bij1).

  9. Reactie Annabel Nanninga (FvD)

    Het nieuwe coalitieakkoord is ouderwets graaisocialisme, zegt Annabel Nanninga (Forum voor Democratie) in een eerste reactie op het akkoord.