Stadsgids Bewaar

Wordt blauwe wijn de terrashit van deze zomer?

Remco Moll: 'Gek gezicht natuurlijk, blauwe wijn.'
Remco Moll: 'Gek gezicht natuurlijk, blauwe wijn.' © Marco Okhuizen

Het lijkt meer op sportdrank dan op wijn en toch lijkt blauwe wijn de terrashit van 2016 te worden. 'Het ziet er gewoon vet uit. En de wijn is nog goed ook.'

Toen hij er twee maanden geleden voor het eerst van hoorde, dacht Remco Moll dat zijn wijnleverancier een geintje maakte. "Blij dat ik toch naar hem geluisterd heb," vertelt de eigenaar van grand café 7080 in Almere. "Vijftien procent van de wijntjes die ik nu verkoop, is blauw. Gek gezicht, natuurlijk. Maar iedereen heeft het erover."

Horecakenners tippen de blauwe wijn als de terrashit van deze zomer. Importeur Vincent Janssen van wijnhandel Wijny beleeft al een 'heel fijne zomer' dankzij de Passion Blue chardonnay, vertelt hij. "De laatste weken gaat het met pallets tegelijk de deur uit. Wij moesten ook aan het idee wennen, maar die kleur blijkt voor mensen echt een meerwaarde. Het ziet er gewoon vet uit. En de wijn is nog goed ook."

Blauwe wijn, legt Janssen uit, speelt met je hersens. "Hij zet je op het verkeerde been. Je verwacht mierzoet, want het lijkt eerder op sportdrank dan op wijn. Maar dan proef je - en krijg je een droge chardonnay, heel aromatisch. Die verrassing werkt."

De kleur komt van anthocyaan, een natuurlijke kleurstof uit de schil van blauwe druiven, die witte wijn om­tovert in blauwe. Janssen: "Puur natuur, dus. Dat moeten we wel aan iedereen uitleggen. Het is niks chemisch."

Puur natuur. Dat moeten we wel aan iedereen uitleggen.

Vincent Janssen van wijnhandel Wijny

De trend is overgewaaid uit Spanje, waar blauwe wijn al aan een opmars bezig is. Ook een ander Spaans merk, Gïk, probeert zich inmiddels in Nederland op de markt te zetten. Het drinken van Gïk, ronkt het persbericht, gaat over veel méér dan het drinken van blauwe wijn alleen. 'Je drinkt innovatie. Je drinkt creatie. Je overtreedt de regels en maakt je eigen regels. Omdat het leven over vrijheid gaat.'

Volgens Remco Moll wil vooral de 'hippe 25-plusser' graag aan de blauwe wijn. "Die is nieuwsgierig, die durft te proberen. Nu is de vraag nog of ze het blijven bestellen, of dat het een gimmick blijkt die we volgend jaar vergeten zijn. Dat kan alleen de tijd uitwijzen."

Importeur Vincent Janssen durft dat ook nog niet te zeggen - maar voorlopig doet hij uitstekende zaken. Strandtenten, cafés en zelfs wellnesscentra willen zijn blauwe wijn hebben. "Natuurlijk is die blauwe kleurstof bedoeld om op te vallen. Je proeft er niks van. Maar het werkt wel."

Gimmick
"Het is opvallend, maar niet opvallend lekker," zegt Parool-wijnkenner Harold Hamersma. Hij proefde drie blauwe wijnen. "Het ziet eruit als ruitenwisservloeistof, maar zo smaakt het niet."

De kleur blauw is er alleen voor het oog, zegt hij. Proeven doe je het niet. "Kunstmatig, dat wel. En zoetig, overdreven fruitig."

Helemaal schrijft Hamersma het niet af: als een grap op een feestje kan het leuk zijn, als de kleur bij het thema past. "Het is een gimmick."

Afgaande op de kwaliteit is de blauwe wijn volgens Hamersma geen lang leven beschoren. "Een voordelige supermarktwijn, in de categorie 3,99 of 4,99 euro."