Stadsgids Bewaar

VR-installatie Carne y Arena: zo voelen onze dichte grenzen

Zand onder je voeten, rugzak op en de VR-bril zorgt voor de beleving van een vluchteling
Zand onder je voeten, rugzak op en de VR-bril zorgt voor de beleving van een vluchteling © EPA

De zintuiglijke VR-installatie Carne y Arena ('vlees en zand') van Alejandro Iñárritu maakt in een ­voormalige filmstudio in Noord invoelbaar wat vluchtelingen overkomt in een woestijn in de VS.

In eendrachtige samenwerking met zijn vaste cameraman Emmanuel Lubezki werkte de Mexicaanse regisseur Alejandro Iñárritu vier jaar aan Carne y Arena (Virtually Present, Physically Invisible). Iñárritu, die in 2007 doorbrak met Babel, en Oscars won met Birdman en The Revenant, sprak met honderden migranten die de grens tussen Guatemala en Mexico en Mexico en de Verenigde Staten zijn overgestoken en liet ze hun eigen verhalen naspelen. De VR-opnamen zijn vervolgens bewerkt tot een 3D-animatie.