Stadsgids Bewaar

Reclamefeestje in Tuschinski is vooral opgeblazen lucht

Yannick van Hoof (geen reclame zowaar, offshore), 
Thomas van Leeuwen en Lisa Tonelli van D/DOCK, en Emilien Badoc (Boomerang Create). Van Leeuwen: 'Ook gênant dat twee juryleden hun eigen filmpje bespraken'
Yannick van Hoof (geen reclame zowaar, offshore), Thomas van Leeuwen en Lisa Tonelli van D/DOCK, en Emilien Badoc (Boomerang Create). Van Leeuwen: 'Ook gênant dat twee juryleden hun eigen filmpje bespraken' © Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Cannes Lions 2017: The One That Got Away.

Het liefst stap ik ergens binnen om te Schuimen met zo min voorbereiding als mogelijk. Ik kan dat journalistiek goed verantwoorden; een rubriek als deze drijft op verwondering en verbazing, al zullen naasten het ook herkennen als aangeboren roomse luiheid.

Maar vandaag: geen flauw benul, al zou ik willen.

The One That Got Away, van de Cannes Lions. Het gaat over Cannes en jury's, tot zover begrijp ik het nog, en die juryleden gaan nakaarten. Over Cannes. En dat doen ze in Tuschinski met drinks & VAT - nog zoiets.

De uitnodiging is van de ADCN, reclamejongens dus, en daarom ga ik me weer eens een lekker potje verwonderen, met een koude VAT in de hand.

Voor de ingang van Tuschinski is het druk, vooral met twintigers en dertigers. We mogen ons melden bij de balie links, voor consumptiebonnen. Drie.

Heel goed, laat die jonkies maar even weten dat de echte zilvervloot in reclame al een tijd geleden is uitgevaren.

Vooraan in de grote zaal vraag ik keurig of een stoel vrij is en een knul met een werkelijk heerlijke pornosnor wijst naar de armleuning: "Maar deze is wel van mij, hè."

Wat jij wil, Rudi.

Andere vraag: wat is het hier eigenlijk precies? Rudi: "Veel opgeblazen lucht en reclamecases."

Terwijl ik even later toch duidelijk vanaf het podium hoor dat er een hoop is om trots op te zijn in dit kleine kikkerlandje. In Cannes namelijk, tijdens de Oscars van de reclame, zaten tien Nederlanders in de jury, we haalden veertigplus awards, waaronder vijf, zes, of zeven gouden en nog meer op de shortlist. Het gaat zo goed met de Nederlandse reclame dat ik het niet kan bijhouden in mijn bloc­noteje.

"We are winners!" roept presentator Kerrie Finch. "WE ARE WINNERS!"

Rudi geeft me een grijns.

Wat Cannes Lions 2017: The one that got away
Waar Tuschinski, Reguliersbreestraat
Wie Kerrie Finch, Elissa Singstock, Mark van Iterson, Anneke Schogt, Janwillem Bouwknegt, Dinesh Sonak
Wanneer woensdag 5 juli, van 19.00 tot wegwezen

Drank en spijs *
Sfeer *
Hans heeft nog twee consumptiebonnen over

Ook mooi: dit jaar hadden we een eigen strandtent in Cannes, de Embassy of Dutch Creativity. Pal naast Google en Twitter, alstublieft. Dat zet het mislopen van het komend WK voetbal wel even in perspectief.

Vier juryleden op het podium bespreken filmpjes en het juryoverleg en doen aan napraten alsof het over voetbal gaat of de Tour, maar het gaat niet over voetbal of de Tour, het gaat over reclamefilmpjes.

Twee uur lang.

Rudi: "Saai, hè."

Nou ja, eigenlijk wel. Dit is als de deleted scènes op een dvd, en daar eindeloos over kabbelen. Alleen leuk voor cinefielen en voor de rest: die scènes zijn in de regel niet voor niets geschrapt.

Het is pauze, zo nog een uur te gaan. Ik dacht het niet.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.