Stadsgids Bewaar

HvA opent pop-upstore met producten van studenten

Deze haarbandeau van Atelier des Femmes - hier verkocht tijdens The Gift Suite van Friends of the Brands - zal ook in de HvA winkel worden verkocht.
Deze haarbandeau van Atelier des Femmes - hier verkocht tijdens The Gift Suite van Friends of the Brands - zal ook in de HvA winkel worden verkocht. © Atelier des Femmes

Wat hebben sportpils, lampen van fietsenframes en festivaltasjes met elkaar te maken? Niets, zou je denken. Toch wel: de producten zijn allemaal gemaakt door HvA-studenten en vanaf 9 oktober te koop in de HvA-pop-upstore in de Czaar Peterstraat.

De winkel, die van oktober tot en met december geopend is, wordt gerund door studenten van de minor ondernemerschap en biedt ruimte aan maximaal 30 verschillende producten. "We willen alleen de pareltjes," zegt Hva-docent en projectleider Mariette Fehmers.

Voor de producten een plek krijgen in de winkel vindt er dan ook een strenge selectieprocedure plaats. Fehmers: "We willen geen petjes uit China. Het moet een product met een verhaal zijn. Daarnaast moeten ze ook kunnen leveren. Niet duizenden, maar het productieproces moet ook niet spaak lopen als er wordt gevraagd om meer dan 10 stuks.

Tot slot moeten de studenten ook inzet tonen: in de drie maanden dat we geopend zijn moeten ze minimaal 3 à 4 dagen in het kwartaal in de winkel aanwezig zijn voor workshops en meet-the-maker-events."

Clicks naar bricks

Wie niet verkoopt, moet plaatsmaken voor een ander. "Dat is hard, maar zo gaat het in het echt ook

Mariette Fehmers

De jonge ondernemers betalen een symbolische huur van 50 euro per maand. Wie niet verkoopt, moet plaatsmaken voor een ander. "Dat is hard, maar zo gaat het in het echt ook. We kijken dan wel naar waarom het niet verkocht is. Was de pr niet op orde? Was er genoeg inzet? Vijftig euro huur is niet veel, maar wel te veel als je niets verkoopt. Dan moet je realistisch zijn," aldus Fehmers.

De keus voor een fysieke winkel in plaats van een webshop is volgens Fehmers duidelijk: "We hebben wel een website waar alle producten te vinden zijn, maar je ziet ook een trend van 'clicks naar bricks'. Mensen willen producten zien, voelen, ruiken. Dat kan hier."

Creme de la creme

In de winkel vind je van alles en nog wat. Fehmers: "Je kan er een soort minimueslirepen met een cafeïneshot à la Redbull krijgen voor 3 euro per stuk tot aan een designlamp van een paar honderd euro."

Vooralsnog blijft de winkel open tot en met december, maar als het aan Fehmers ligt krijgt het initiatief een permanente plek. "Zodat heel Amsterdam kan zien wat de kroonjuwelen van de Amsterdamse studenten van de Hogeschool zijn."

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.