Stadsgids Bewaar

Gabbercultuur in Japan en Italië in beeld tijdens ADE

Gabbercultuur in Japan en Italië in beeld tijdens ADE
© Boris Postma

De oer-Hollandse gabbercultuur is sinds het onstaan in de jaren negentig de hele wereld overgegaan. Fotograaf en ex-gabber Boris Postma trok naar Italië en Japan om vast te leggen hoe de cultuur daar wordt beleefd. Zijn foto's en video's zijn tijdens ADE te zien in de Melkweg.

Postma, die zichzelf schaart tot de tweede generatie gabbers en halverwege jaren negentig begon met luisteren, dook voor een paar maanden onder in de hardcorescenes in Japan en Italië. Hij at, sliep en hakte met de lokale gabbers en legde hun leven vast. Hij richt zich niet alleen op de extreme identiteit van de subcultuur, maar zag naar eigen zeggen ook het gewone samenleven, de verbondenheid, liefde en zorg voor elkaar.

In de Japanse hoofdstad Tokio zag Postma vooral een kleine scene van zo'n 600 tot 800 hardcoreliefhebbers, die veelal op zondagmiddag samenkomen in een club voor een hardcorefeest. In de middag? "Dan zijn de clubs het goedkoopst."

Het eerste nummer dat Postma in Tokio hoorde was een hardcoreremix van 'Gaan met die banaan' van de Nederlandse rapper Jebroer. "Bizar om aan de andere kant van de wereld ineens Nederlandse lyrics uit het systeem te horen knallen."

Rock-'n-roll
Eigenlijk lijken de hardcorefeesten in Japan in niets op de feesten zoals we die in Nederland kennen, vertelt Postma. "Het heeft meer weg van een live-optreden, vergelijkbaar met rock-'n-roll. Het publiek zingt de nummers uit volle borst mee en hakt niet echt, al proberen ze het wel te leren. Ze rennen ook allemaal meteen naar de voorste rij, om zo dicht mogelijk bij de dj te staan. Die is daar echt een ster. Dat zal je in Nederland niet zo snel zien."

Hoewel de Japanse feesten dus weinig Nederlandse gebruiken kennen, is Nederland voor internationale hardcoreliefhebbers hét walhalla, met Rotterdam als een mekka.

Merchandise
"Ze dragen heel veel Nederlandse merchandise. Shirts van Dominator, Masters of Hardcore, Thunderdome, noem maar op. Daarentegen zie je geen kale koppen en piercings, want de meesten moeten de volgende dag gewoon weer op hun kantoorbaan verschijnen. De kledingvoorschriften zijn daar een stuk formeler." 

Opvallend detail: op sociale media refereren Japanse en Italiaanse gabbers vaak aan Feyenoord. "Niet dat de voetbalclub ze iets zegt, maar Feyenoord is Rotterdam en Rotterdam is gabber. Die associatie is heel sterk. Als ze naar Nederland komen voor een feest, gaan ze bijna allemaal met de Euromast en De Kuip op de foto. Ze kennen dat van platenhoezen."  

Gabberplaat
In Italië heeft hardcore een grote geschiedenis, vertelt Postma, die ook ontdekte hoe het genre daar überhaupt ooit terechtkwam. "Tijdens de opkomst van house, acidhouse en rave werden veel platen ingekocht vanuit Nederland. Daar zat af en toe ook een gabberplaat tussen en er waren altijd wel dj's die het oppikten en in clubs gingen draaien. Zo bereikte het een steeds groter publiek, met uiteindelijk ook feesten waar duizenden mensen op afkwamen."

Waar je aan Japanse gabbers op doordeweekse dagen niets afziet van hun lifestyle, zijn bijzondere kapsels en enorme piercings in Italië geen uitzondering, net als mannen met geëpileerde wenkbrauwen. Massaal drugsgebruik is een gepasseerd station, zegt Postma. "De jaren negentig zijn wat dat betreft echt voorbij. Gabber is een machocultuur. Ze willen sterk zijn, daar past zo'n drugsuitstraling niet bij. En in Japan staan er zulke zware straffen op dat niemand het risico wil nemen."

Planet Core, Melkweg
Woensdag 18 oktober t/m zondag 22 oktober, gratis