Stadsgids Bewaar

Een pop-up in een oksel van de A10. Alles voor de kunst

Jan van Dreumel en Erik van den Berg van Mr. Wallski. 'Een stukje storytelling is cruciaal.'
Jan van Dreumel en Erik van den Berg van Mr. Wallski. 'Een stukje storytelling is cruciaal.' © Hans van der Beek

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de launch van Mr. Wallski.

Mr. Wallski, wat een goede naam. Niet vergeten straks uit te zoeken wie dat heeft verzonnen, en waarom.

Mr. Wallski is een online kunstplatform. Er is iets met 35 kunstenaars en limited editions en hapjes en drankjes.

Ik ga het allemaal meemaken.

Ernaartoe is nogal een toestand. Dat heb je vaker met een platform dat zich nog moet bewijzen. Noem het een pop-up en organiseer het in een oksel van de A10. Volgens OV9292 is het een klein uurtje van huis, het laatste kwartier lopend.

Alles voor de kunst.

Als ik aankom, moet ik nodig plassen, ik word ook een dagje ouder. Daarna stap ik in een etage binnen van een verder verlaten industriepand, met een oudere vrouw in een leren jack, een jongeman met een volledige tatoeage als lange mouw en schilderijen aan de onlangs wit geschilderde muren.

Het lijkt me dat ik goed zit.

Ik eet een notenmix.

Een man met blauwe bril op zijn kale hoofd heet ons welkom. O nee, een groene, hij staat nu in de spotlight. Ja, of toch blauw. Het blijft onbestemd.

Wat launch Mr. Wallski
Waar Een tweede verdieping in de Vliegtuigstraat
Wie Jan van Dreumel, Erik van den Berg, Jeroen Kreeft, Frank E. Hollywood, Snap Willum, Saskia Vugts
Wanneer dinsdag 27 november, 18.30 tot 20.30 uur

Drank en spijs **
Sfeer **
Hans wil voortaan Mr. Beekski heten

Het begon allemaal aan de rand van een zwembad, vertelt hij, want zo gaat dat. Hun missie/visie is tweeledig. Kwalitatief goede kunst toegankelijk maken, ook voor dertig- tot vijftigjarigen.

Jan van Dreumel: "Als je visite hebt, dat ze niet de volgende dag naar Ikea kunnen lopen en zeggen: ik heb het ook gekocht."

Altijd een nobel streven.

Het tweede is exclusiviteit. Dus als een werk een limited edition van bijvoorbeeld twintig exemplaren heeft, verkopen ze die niet tege­lijker­tijd, maar eerst drie, vier stuks, en daarna pas weer de volgende drie, vier. Zo hou je die edition limited.

Ik vind het een schitterende speech. En dat alles door een grijze audiobox met rolkofferhandvat.

Er is ook een video met alle kunstenaars en daarna, als officieel moment, een binnenhuiskanon dat goudsnippers strooit.

Medeoprichter Erik van den Berg geeft nog enkele belangrijke redenen waarom mensen niet afhaken in de aankoop, en dat is bij tweeverdieners tussen de dertig en vijftig dus niet de prijs.

Tips: free shipping voor alles en retourneren gratis. Verder is een stukje storytelling cruciaal. Geef de achtergrondinfo van de kunstenaar in een toffe videocontext: wat wil die kunstenaar nou vertellen? Dat heet contentmarketing.

Ik pols nog even naar de oorsprong van de naam Mr. Wallski. "We dachten eerst aan On That Wall," zegt Van den Berg. "Maar dat wordt al snel te veel On That Ass."

Snap ik.

"Daarna zei iemand Wallski. En daarna nog hipper, Mr. Wallski. Het is een heel creatief proces gewoon, lekker brainstormen."

Mooi werk.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl