live

Een modeshow van Lidl? De sokken vielen in de smaak

De Amsterdam Fashion Week vond dit jaar plaats op het Museumplein. Onder andere modejournalist Fiona Hering deed verslag van de hoogtepunten. Lees alle updates hier terug.

Live

Bekijk nieuwe update(s).
  1. De programmering van een modeshow van supermarkt­keten Lidl ­tijdens de Amsterdam ­Fashion Week deed menig modeliefhebber de wenkbrauwen fronsen, maar de Lidlsokken, gisteren op de slotdag van de Fashion Week exclusief voor genodigden, vielen in de smaak.

    “Het werd zo hysterisch rondom die sokken,” zei marketingmanager Christine Braun na afloop, “dat we nu overwegen ze eenmalig in de winkel te verkopen.”

    Waar deze week nog wc-papier en peren in de aanbieding zijn, liggen volgende week broeken, vesten, coltruien en blouses. Vooral de broeken zouden top zijn, zegt stilist en creative director Roel Schagen (45). Prijs: een tientje.

    “We zitten in dertig landen, produceren efficiënt en gaan goed met logistiek om, vandaar die lage prijs.”

    Schagen werkte anderhalve maand aan de show: concept, styling en casting, maar liefst 32 modellen zorgden backstage voor ‘een heksenketel’. Lidls zogeheten Esmaracollectie bestond uit vier kleurthema’s. Basics zijn het, ontworpen door het Duitse ex-model Heidi Klum. Niets mis mee, verder ook niet meer over te melden.

    Aan elk kleurthema was een onlangs afgestudeerde modestudent gekoppeld, die in de kleurstelling een opvallende outfit diende te maken. “Als we dan toch op Amsterdam Fashion Week staan, willen we aanstormend talent ook een kans bieden,” aldus Braun.

    Onder meer Lieselot Elzinga van de Gerrit Rietveld Academie en Mirte Luijmes van de Hogeschool voor de kunsten Utrecht waagden zich eraan. Lidl kwam als tijdelijke ‘tatoeage’ op benen voorbij, een fles wasverzachter en een pak waspoeder als alternatieve handtas.

    Al ruim tien jaar produceert de supermarktketen textiel in Azië, met name onderbroeken en leggings, maar sinds een jaar, én sinds Klum aan boord stapte, ook mode.

    “We willen klanten verrassen, mannen met een mooie boormachine en vrouwen nu met een modieuze jurk.”

    Heidi Klum verwoordde het een jaar geleden na afloop van de allereerste Lidl-modeshow, in New York zo: “Het is toch cool dat je in één winkel eieren en druiven koopt, én ook nog a little something for yourself.” Lidl wil vier à vijf keer per jaar een collectie uitbrengen.

    Vanaf vandaag is alles online te koop, vanaf 17 september ook in alle winkels. Op is op. Op de website van tijdschrift Elle kan worden gestemd op de leukste, beste of gekste creatie die tijdens de show voorbijkwam.

    De ontwerper met de meeste stemmen ontvangt 7500 euro én mag een half jaar gratis winkelen bij Lidl.

  2. Amsterdam Fashion Week 'druk bezocht'

    De Amsterdam Fashion Week is 'druk bezocht', zo zegt een woordvoerder van het evenement na afloop zondagavond.

    Onder leiding van de nieuwe organisator, mode-ondernemer Danie Bles, was het evenement verplaatst van de Westergasfabriek naar het Museumplein en konden sommige collecties direct gekocht worden. Bles nam het evenement vorig jaar over van TMG.

    Het plan om de shows naar het Museumplein te verplaatsen, viel echter niet goed bij omwonenden. Bezwaren die bij zo'n proces horen, aldus Bles eerder daarover.

    Deze keer waren er een aantal nieuwe elementen. Hoewel de shows vooral toegankelijk waren voor professionals uit de modebranche, konden ook gewone consumenten er terecht. Mensen die niet meer bij de show naar binnen kwamen, konden deze bekijken in een zogenoemde pop-upcinema via een livestream.

    Ook op andere plaatsen dan het Museumplein waren activiteiten rondom de modeweek. Zo waren er speciale audiotours in het Rijksmuseum langs meesterwerken, ingesproken door zogeheten 'influencers'.

    Op het programma stonden dit keer shows van onder meer Hudson's Bay, Silvian Heach, 10DAYS en Maison 365.

  3. Inspiratie uit rouwportretten

    Een internationale jury heeft Ferry Schiffelers van het Amsterdam Fashion Institute gisteravond uitgeroepen tot het meest belovende aanstormende modetalent van Nederland.

    Schiffelers (25) kreeg de titel tijdens de lichtingshow, altijd een hoogtepunt van de Amsterdam Fashion Week (AFW). Aan de show deden veertien van de beste, dit jaar afgestudeerde modestudenten van Nederland mee. Aan de prijs voor het meestbelovende talent is een bedrag van 10.000 euro verbonden, beschikbaar gesteld door de Meester Koetsier Foundation. Danie Bles, de nieuwe eigenaar van de AFW, beloofde de winnaar een eigen show tijdens de volgende editie, in maart. "Dat wordt heel hard werken," zei een dolblije Schiffelers backstage.

    Begrafenisrituelen
    Défilé De Deuil heet de volledig zwarte collectie waarmee Schiffelers de internationale jury wist te ontroeren. In zijn jeugd verloor hij veel dierbaren en daardoor heeft hij een fascinatie voor begrafenisrituelen ontwikkeld. Uitgangspunt van de collectie waren Victoriaanse rouwportretten, waarop weduwen werden afgebeeld in zeer gedetailleerde rouwjurken. "Ik heb het altijd een mooi gegeven gevonden dat iedereen gezamenlijk verdriet en emotie deelt."

    Schiffelers' modellen vormden een modern groepsportret met vrouwen van allerlei leeftijden die de kracht van vrouwen uitbeeldden waar hij zo van houdt. "Ik werk het liefst in monochroom omdat ieder silhouet weer heel anders is, de kleur houdt de collectie zo bijeen."

    Een Victoriaanse rouwkapje werd vertaald naar een moderne bivakmuts, waarop hij een roos borduurde met zwarte Swarovski. Slangen, symboliek voor de Victoriaanse tijd, vertaalde hij in houten accessoires.

    Schiffelers, die tijdens zijn studie stage liep bij Viktor & Rolf, hoopt op een telefoontje van Anthony Vaccarello van Saint Laurent. "Hij gelooft ook in sterke, sexy vrouwen op de catwalk."

    Klassiek en innovatief
    In de jury zaten onder anderen Alvise Bullo, junior research manager creative talents bij de LVMH Fashion Group, en modeontwerper Christopher New, die de afgelopen twintig jaar de mannenafdeling van de prestigieuze Central Saint Martins academie in Londen heeft geleid. New noemde de collectie een mooie combinatie van klassieke silhouetten en innovatie. "Daarnaast is de ontwerper zeer professioneel, ongebruikelijk voor zo'n jong persoon, hij gaat zeker een succesvolle carrière tegemoet."

    "Ik zou hem adviseren voor een groot klassiek, modehuis te gaan werken, daar past hij perfect. De meeste studenten zeiden een eigen label te willen starten, maar dat is echt heel moeilijk overleven tegenwoordig."

    Yuki Ito, van de kunstacademie in Den Haag, met zijn deconstructed sportswear (gemaakt van kleding van de Griekse evenknie van de Wibra), ziet hij als aanwinst voor een fashion sportswearbrand als Stone Island.

    Nog zo'n aanwinst is jong talent Ninamounah Langestraat. Haar show zorgde gisteravond voor een broeierige sfeer en stuurde iedereen opgewarmd de nacht in.

  4. Sculpturale luchtigheid van Laport

    David Laport opende donderdagavond de vernieuwde editie van Amsterdam Fashion Week (AFW) met zijn luchtige Sculptural Flowers. Een spannende, commerciëlere stap voor de ontwerper, in een intiemere zaal.

    In de grote ‘box’ die door de organisatie op het Museumplein is neergezet werden de 26 looks van zijn voorjaar/zomercollectie getoond. Geen verhoogde catwalk, Studio Dennis Vanderbroeck had een ruimtelijk landschap gecreëerd waarin acht pianisten, studenten van het Conservatorium van Amsterdam, achter zwarte vleugels plaatsnamen die vanuit diverse Europese steden waren ingevlogen.

    Onder leiding van de 22-jarige Floris Kappeyne vertolkten de klassieke pianisten op links, één voor één, het stuk I Love You van componist Riopy, terwijl de jazzpianisten op rechts improviseerden.

    Commerciëler
    De intieme setting, met slechts 475 zitplaatsen, ten opzichte van de ‘oude’ 1500 op het Westergasterrein, was een verbetering. Zoals de nieuwe eigenaar Danie Bles (‘Ik ben gezond gespannen’), in een zilveren paillettenpak van Laport, het verwoordde: “Als je relevantie wilt opzoeken, is dat een mooi aantal. Je hebt ook geen 25 beste vrienden.”

    Laport (32), geen nieuw gezicht op de AFW, maar wel nieuw in deze eervolle openingsrol, maakte de hoge verwachtingen waar met een collectie die voortborduurde op zijn eerdere samenwerking, in juni, met choreograaf Peter Leung voor Nationale Opera en Ballet.

    Een zoektocht naar ruimtelijke vormen in lichte materialen, die hij liet ontwikkelen in Italië, waaronder een jacquard waarvan de bovenlaag was doorgeknipt, zodat deze was gaan rafelen.

    Sculpturaal
    De ontwerper speelt met het vergroten en verkleinen van details, waardoor er dieptes en kleurnuances ontstaan. Zijn ontwerpen hebben een sculpturale luchtigheid en zijn stuk voor stuk ook tijdloze klassiekers. Hier en daar afgewisseld met een echte showstopper, zoals een jurk die één dansende wolk was van roze geverfde pauwenveren.

    De ontwerper had zijn best gedaan commerciëler te denken dan voorheen, de ‘instapprijs’ van zijn jurken is 850 euro. Ruim vier jaar werkt hij aan het label, tot nu toe wilde hij geen verkooppunten. “Ik ben zeer kritisch en wil het echt goed aanpakken.”

    Brood komt er op tafel door het aannemen van commerciële klussen voor andere merken en marketingbedrijven. Het wordt tijd dat daar voor iemand met zo veel talent verandering in komt.

    De Bijenkorf was met tien man front row aanwezig, Barneys New York is geïnteresseerd, net als Selfridges. “Voorheen maakte ik me alleen maar zorgen, nu heb ik er echt zin in, dus kom maar op met die orders,” zei Laport op de afterparty in het W Hotel.

    Beelden van de show van David Laport:

  5. Lichting 2018

    De Lichtingshow is het debutantenbal voor de beste modestudenten die dit jaar in Nederland zijn afgestudeerd. Het is een van de hoogtepunten van de Amsterdam Fashion Week.

    Vrijdag is de show. Er valt 10.000 euro te winnen, maar het is vooral het internationale podium, de media-aandacht en mogelijk die aangeboden droombaan die het zo interessant maken om een van de veertien uitverkorenen te zijn van Lichting 2018.

    Nathan Klein (24) van de Academie Beeldende Kunsten Maastricht is een van hen met zijn collectie over volwassen worden en experimenteren met seksualiteit en identiteit.

    Het heeft geresulteerd in een jas met de tekst 'Does your mom know?', en leren tassen in de vorm van een babygiraffe. "Onder mannelijke giraffen zijn veel vrijpartijen," aldus Klein.

    Holleeder
    Naast hem staat Mathieu Jonker (27) van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Zijn, opvallende, collectie is gebaseerd op de familie Holleeder. Er is een oversized 'afluisterbomberjack' voor Astrid. Op het rugpand staat het logo van 'schietvereniging Osdorp'. Ook heeft hij een T-shirt met een smiley erop met kogel door het hoofd, geïnspireerd op Willem Endstra. Het sportbroekje van Cor van Hout, afgekeken van een vintage familiekiekje, ontbreekt eveneens niet.

    Yaroslav Glazunov (28) groeide op in Siberië en studeerde onlangs af aan de Rietveld Academie. Zijn indrukwekkende collectie, Intuïtie genaamd, kwam tot stand door geblinddoekt met oortjes in en een vette joint achter de kiezen ('ik rook normaal nooit'), in een meditatieve staat gedachteloos te experimenteren met zelfgemaakte couturestoffen op een etalagepop. Op zijn laptop was het proces te zien van een wild met stoffen moulerende Glazunov. Het resultaat is beeldschoon.

    Arrogant
    In de vierkoppige jury huist dit keer onder anderen creative director en brand developer Gry Nissen. Ze is onder meer verantwoordelijk voor het succes van het Deense merk Bestseller in China. Wat zoekt ze in een winnaar? "Een uniek talent met een messcherpe visie."

    Ze heeft ook een waarschuwing: "Een pas afgestudeerde heeft veel creativiteit te bieden, maar ook veel te leren. Westers talent denkt het vaak, arrogant, allemaal al te weten. Daarom schiet talent in Azië momenteel sneller vooruit, omdat ze er gretig en leergierig blijven."

    Donderdagavond begint de modeweek officieel met de show van ontwerper David Laport.

  6. Danie Bles: 'Ik vind dit fucking eng'

    Danie Bles (40) werd bekend als voetbalvrouwstylist. Dat ze wordt gezien als een glamourvrouwtje uit Zuid kan haar niets schelen. De geboren en getogen Amsterdamse bouwde op eigen kracht een klein imperium op, al ging haar kledinglijn failliet. Ze is de nieuwe eigenaar van Amsterdam Fashion Week, die donderdagavond van start gaat.

    "Ik zou het zo tof vinden als Fashion Week echt een evenement van de stad gaat worden, net als Amsterdam Dance Event en Museumnacht. En dat mijn team, alle merken, het Museumkwartier en de gemeente elkaar kunnen embracen. Dat is mijn grootste doelstelling."

    Lees hier het hele interview met Danie Bles: 'Laat ik vooropstellen: ik vind dit ­fucking eng. Ik zal kritiek krijgen en vind dat heel, heel spannend. Ik wil het allemaal zo graag goed doen.'