Stadsgids Bewaar

Een aankoop bij Frame op de Herengracht gaat niet over één nacht ijs

Een aankoop bij Frame op de Herengracht gaat niet over één nacht ijs
© Joris van Gennip

De rubriek A-locatie uit de PS van de Week verschijnt ook op de website van Het Parool. Hierin lichten we elke week de beste plekken van de stad voor je uit. Deze week: Frame Store.

A-locatie

Frame Store
Herengracht 178
020-7640990
www.frameweb.com

Heeft de spaarpot een nieuw doel nodig of de geest inspiratie? Dan is het goed ideeën opdoen bij mini-warenhuis Frame op de Herengracht. Frame had tot oktober vorig jaar een succesvolle pop-upstore; nu is een nieuwe plek gevonden in een smal grachtenpand.

De opzet van de winkel ligt in het verlengde van het blad Frame, een magazine over interieur dat zich richt op alles wat nog niet bekend is.

Zo ook de winkel, waar een fijn psychedelisch muziekje opstaat. Er hangen opkomende merken als het Zweedse Carin Wester, waarvan een top al gauw tegen de tweehonderd euro kost. Kleding voor de vrouw die van wat aparts houdt. Voor de mannen is er onder meer het merk Études, met breisels van hoge kwaliteit. Ook een aankoop die voor velen niet over één nacht ijs zal gaan: voor een trui betaal je zo'n €350.

Behalve kleding zijn interieuritems, sieraden en leesvoer te koop. Een goedkoper souvenir meenemen uit de wereld van Frame kan best; een zeepje van Dr. Bronner voor €5,50 bijvoorbeeld, of één van de vele designtijdschriften of boeken.

Het interieur van de winkel is - hoe kan het ook anders - bijzonder. Haaks op de muren van de boven- en benedenverdieping zijn panelen bevestigd, waarop kunst afgebeeld is. Doordat de panelen achter elkaar geplaatst en naar het publiek gericht zijn, ontstaat er een dynamisch driedimensionaal effect. Zie je de kunst, dan zie je de kleding niet en andersom. Eigenaar Robert Thiemann werkte voor het lichtelijk futuristische interieur samen met de interieurarchitecten van i29. Thiemann: 'We willen dat de winkel een beleving is.'

Boven, aan de achterkant van het pand, is er de zogenoemde Stijlkamer. Hier kunnen ontwerpers voor een bepaalde periode hun producten laten zien.

De locatie van de winkel is niet voor altijd. Thiemann: 'Hierna gaan we gewoon weer ergens anders open. We willen blijven experimenteren.'