Stadsgids Bewaar

Déjà vu: De Hogesluis in 1868 en in 2019

De Hogesluis, 1868
De Hogesluis, 1868 © Jager, A.

Amsterdam is altijd in beweging. We gaan terug naar een plek van toen. Deze week: de Oudezijds Achterburgwal tussen 1894 en 1898 en in 2018

De Hogesluis in 1868 en in 2019

De Hogesluis, 1868. De 17de-eeuwse brug over de Amstel werd in 1883 vervangen door de huidige, naar voorbeeld van de beroemde Parijse Pont Neuf. Links is nog het Paleis voor Volksvlijt te zien. In 1929 is dat in vlammen opgegaan.

De Oudezijds Achterburgwal tussen 1894 en 1898 en in 2018

Oudezijds Achterburgwal, tussen 1894 en 1898, aan de Oudezijds Kolk - van oudsher 'Het Kolkje'. Rechts de achterzijde van de huizen aan de Zeedijk.

De Amstel rond 1890 en in 2018

De Amstel rond 1890, gezien vanaf de Halvemaansbrug. In 1895 werd het Rondeel - een bolwerk in de vijftiende-eeuwse stadsmuur - gesloopt en vervangen door een herberg met dezelfde naam. Die is uitgegroeid tot het huidige hotel De L'Europe.

Spaarndammerdijk midden jaren vijftig en in 2018

Spaarndammerdijk, midden jaren vijftig, met op de achtergrond de net in gebruik genomen elektriciteitscentrale Hemweg, die nu grotendeels aan het zicht wordt onttrokken door gebouw Einstein op de Condensatorweg in Sloterdijk.

Baanbrugsteeg in 1900-1915 en in 2018

Baanbrugsteeg, tussen 1900 en 1915. Gezien richting kruising Vinkenstraat, in het verschiet van de Brouwersgracht.

P.C. Hooftstraat in 1981 en in 2018

P.C. Hooftstraat, 1981. Een rustige koopavond voor sinterklaas.

I amsterdamletters op het Museumplein op 2 en 3 december 2018

Veertien jaar stonden ze er. De I amsterdamletters, die volgens critici symbool stonden voor massatoerisme en individualisme, zijn maandagochtend in een half uurtje weggehaald van het Museumplein. 

Lees ook: Zelfs weghalen I amsterdam is een marketingstunt

Banstraat in 1967 en in 2018

De Banstraat, gezien vanuit de Valeriusstraat, 1967. Op de plek van de voormalige nonnenschool Sint Jacobus, die tot 1949 in gebruik was, staat nu een appartementencomplex.

Oostenburgergracht in 1969 en in 2018

Oostenburgergracht, 1969. De woningen aan de even kant van de Oostenburgervoorstraat werden in de jaren zeventig vervangen door nieuwbouw. Veertig jaar later werden aan de andere kant de panden van machinefabriek Wiener & Co. gesloopt.

Koninginneweg in 1893 en in 2018

Koninginneweg, 1893. De nieuwe tramremise, met een stal voor acht paarden, van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij naar een ontwerp van de broers A.L. en J.G. Van Gendt. Tien jaar later werd een elektrische tramlijn in gebruik genomen.  

Zeeburgerkade in 1962 en in 2018

Het cacaopakhuis Koning Willem 1, gebouwd in 1961, moest tijdens de herontwikkeling van het Oostelijk Havengebied aan het eind van de jaren tachtig plaatsmaken voor het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Bekijk hier eerdere afleveringen van Déjà Vu